Verhuizing biedt kans processen opnieuw in te richten

Met de training Continu Verbeteren voor Teams ondersteunt het HAN Lean QRM Centrum Giesen Coffee-roasters bij het ontwikkelen van nieuwe verbeterroutines. Deze routines vormen de basis voor structurele groei en ontwikkeling.

c1d11ea8-0cef-11ee-9906-02565807075b Foto van verhuizing voor mondial movers

Op 11 januari 2022 startte de training Continu Verbeteren voor Teams (werkplaats lean en continu verbeteren) bij Giesen Coffee Roasters. Op vrijdag 1 april ronden de deelnemers deze af met een assessment op de behaalde resultaten. Dit geeft recht op een Lean Yellow Belt certificaat.

Alleen verhuizen niet genoeg om groei te faciliteren

Giesen Coffee roasters maakt al meerdere jaren een jaarlijkse groei door van zo’n 20 tot 30% per jaar. Na diverse uitbreidingen op de huidige locatie in Ulft heeft men de stap gemaakt naar een nieuwe locatie in Dinxperlo. Daar is een bestaande ruimte overgenomen met daarbij een flinke uitbreidingsmogelijkheid. Het eerste deel van de verhuizing naar deze nieuwe locatie staat gepland voor september 2022. De “kleine” machines gaan als eerste vertrekken naar Dinxperlo. Deze verhuizing is natuurlijk een mooie kans om processen opnieuw in te richten, maar “alleen verhuizen is niet genoeg om onze groei te faciliteren” volgens dga Davey Giesen.

Enkel passende lay-out niet voldoende

Enkel een passende lay-out is een mooi begin maar niet voldoende. Juist het ontwikkelen van nieuwe verbeterroutines moet de basis zijn voor structurele groei en ontwikkeling. Met de training Continu Verbeteren voor Teams wil Giesen medewerkers ondersteunen in dit proces van continu verbeteren.

Inzet kennis en ervaring medewerkers

Om de kennis en ervaring van de medewerkers in te zetten bij de verhuizing en het inrichten van de nieuwe processen benaderde Giesen het HAN Lean QRM Centrum voor het uitvoeren van een training Continu Verbeteren voor Teams (werkplaats lean en continu verbeteren). In deze training is het inrichten van de nieuwe locatie en processen als startpunt genomen, maar hierbij is ook nadrukkelijk gekeken naar het introduceren van continu verbeter routines. In de eerste bijeenkomsten zijn de knelpunten in de huidige situatie in kaart gebracht. Lange doorlooptijden en het ontbreken van onderdelen (door diverse oorzaken) bij de start van een order werden als belangrijke knelpunten genoemd. Op basis van deze knelpunten zijn de deelnemers aan de slag gegaan met verschillende verbeterprojecten op basis van de A4/A3 methodiek. De A4/A3 biedt deelnemers structuur bij het uitvoeren van verbeteringen, zodat deze ook echt afgerond worden en resultaat opleveren.

Performance bord

Het zichtbaar maken van de status en resultaten van de verschillende afdelingen is ook een belangrijk onderdeel binnen een verbeterproces. Hiervoor hebben de deelnemers hun eigen performancebord ontwikkeld. De verschillende borden worden inmiddels volop gebruikt voor dagelijkse/wekelijkse afstemming en het oplossen van kleine knelpunten.

Bij dit hele proces is natuurlijk ook het management actief betrokken. Zij spelen tenslotte ook een belangrijke rol in het faciliteren van het verbeterproces.

Wat dit project heeft opgeleverd

  • Er is samen met de medewerkers een lay-out ontwikkeld voor de nieuwe locatie.
  • Er zijn door de medewerkers diverse verbeterprojecten opgepakt om processen te verbeteren.
  • Er zijn door de medewerkers performanceborden ontwikkeld, die worden gebruikt in dagelijkse wekelijkse overleggen om problemen op te lossen.

Meer informatie

Neem voor meer informatie over de training Continu Verbeteren voor Teams contact op met: 

Stef Tiggeloven, coördinator HAN Lean QRM Centrum
s.tiggeloven@han.nl

32039 Profielfoto Stef Tiggeloven