Vlieguren & Vrijheid

Godfried Konings heeft in zijn digitale handtekening staan: ‘docent aardrijkskunde, schoolopleider, coach en stagecoördinator Dominicus College Nijmegen’. Een hele mond vol en dat geeft goed aan dat een docent in het middelbaar onderwijs nooit alleen vakdocent is, maar meerdere rollen heeft.

cb6205fe-0cf4-11ee-be42-02565807075b Portret van Godfried Konings

Deze rollen centreren zich bij Godfried Konings allemaal rond ‘opleiden en begeleiden’. Konings: “Ik werk nu 21 jaar als aardrijkskundeleraar bij het Dominicus College. Lang genoeg om van betekenis te zijn voor leraren in opleiding, leraren die in hun eerste werkende jaren als docent zitten of leraren die ergens in vast zitten. Als leraar heb je een buitengewone passie voor groei en ontwikkeling van mensen, ik dus ook. Het is mooi om daar dagelijks mee te werken.”

Wat is een goede lerarenopleider?

Binnen het concept Samen Opleiden heb je als opleidingsschool samen met lerarenopleiding de verantwoordelijk om goede docenten op te leiden. Samen ben je dus lerarenopleider.  Voor de opleidingsschool bestaat dat uit 2 rollen: die van werkplekbegeleider (ook wel stagebegeleider genoemd) en die van schoolopleider. Konings: “Ik merk dat je het als opleidingsschool alleen goed kan doen als beide rollen kwalitatief goed uitgevoerd worden. Zowel de meer overkoepelende en coördinerende taken die bij de schoolopleider hoort, als de feitelijke studentbegeleiding die door de stagebegeleider uitgevoerd wordt.”

Begeleiden is loslaten

Konings: “De student leert het meest als hij of zij de vrijheid krijgt om werkvormen uit te proberen, te ervaren welke aanpak goed werkt of juist niet en fouten mag maken. Ik heb echt moeten leren om wat dat betreft los te laten. Als vakdocent sta je garant voor de kwaliteit van het onderwijs dat jouw klas krijgt en tegelijkertijd wil je ruimte geven aan de student die tijdelijk je lessen overneemt. Dat is soms wat balanceren, maar echt de moeite waard! Stage begeleiden is binnen Samen Opleiden dan ook iets heel anders dan ‘voordoen hoe het moet’. Natuurlijk, de stagiair kijkt vaak goed naar wat bij mij werkt. Maar met kopiëren kom je er niet. Het gaat er om te ontdekken wat bij jou werkt en wie jij bent als docent.”

"Daar stond ik dan met mijn dia’s"