Pabostudent is docent aan huis

Hoe kunnen pabostudenten kinderen helpen die niet in aanmerking komen voor noodopvang? Voor hun ontwikkeling hebben zij die extra begeleiding wél nodig.

Met dat verzoek kwamen HAN Pabo en de Arnhemse basisschool Confetti bij elkaar, op initiatief van burgemeester Marcouch. Aanleiding was dat de scholen langer gesloten bleven, vanwege corona.

De oplossing? Pilot Thuismaatje. En dus stond bij een paar leerlingen van de Arnhemse basisschool Confetti op maandag 1 februari om 8.30 uur een student voor de deur. Om ze te helpen bij hun online lesdag.

Veerkrachtig alternatief

De oplossing? Pilot Thuismaatje. En dus stonden bij enkele leerlingen van Confetti op maandag 1 februari om 8.30 uur een student voor de deur om hen te helpen bij hun online lesdag.

Burgemeester Marcouch reageert op Instagram verheugd op het initiatief Thuismaatje: “De eerste pabostudenten als docent aan huis in Arnhem. Nu een uitkomst tegen stress in huis, en straks als docent een nieuwe, welbewuste plek in de gouden driehoek van het kind met de ouders en docenten. Hulde voor de HAN en voor basisschool Confetti voor dit veerkrachtig initiatief!”

Unieke stage

Christel Hensema-Verheij, schoolleider Daltonschool Confetti: “Deze kinderen komen niet in aanmerking voor noodopvang, bijvoorbeeld omdat ouders niet in een cruciaal beroep werken. Of omdat er geen sprake is van een ‘kwetsbare’ thuissituatie. Maar als kinderen minder goed zelfstandig kunnen werken of als ouders weinig begeleiding kunnen bieden, dan is een stukje extra individuele hulp nodig om zich voldoende te blijven ontwikkelen. En ook als de kinderen weer op school lessen mogen volgen, houden we de studenten nog een aantal weken aan hen gekoppeld om extra ondersteuning te bieden. Zo blijven de kinderen zich ontwikkelen en lopen de studenten een nuttige en unieke stage.”

Thuiswerkmaatje

Eric Pricken, manager HAN Pabo: “De studenten op basisschool Confetti draaien al meerdere dagdelen per week mee in de noodopvang. Dat doen ze goed. De begeleiding die ze daar geven, is echter vluchtiger. Er zit namelijk een diversiteit aan kinderen in de opvang, vanuit verschillende leerjaren. In de pilot Thuismaatje kunnen de studenten als thuiswerkmaatje hun pedagogische en didactische vaardigheden beter kwijt. De student is geen oppas, hij zit bovenop de onderwijsinhoud, én wordt ook gewoon beoordeeld door de lesgevende docent.”

Begeleiding aan de keukentafel

En dus biedt pabostudent Olaf van de Kraats de leerlingen Fiene en Bastiaan als thuismaatje de begeleiding die zij nodig hebben. Een extra keer uitleggen, verduidelijking vragen bij de docent, afwisseling aanbrengen in de taakjes die die dag gemaakt moeten worden. Gewoon aan de keukentafel, het klaslokaal van het thuisonderwijs.

Bron: De Gelderlander