SEE: samenwerken in de driehoek

Kunnen onderwijs, onderzoek en ondernemers de krachten bundelen om de energietransitie mogelijk te maken? Het boekje ‘Samenwerken in de driehoek aan de energiewereld van morgen’ staat vol met voorbeelden waarin ‘de driehoek’ maatschappelijke uitdagingen tackelt.

SEE, afval recycling

Bestuurder van de HAN, Bridget Kievits, kreeg dit boekje op 20 november jl. uitgereikt door adjunct-directeur van het instituut Engineering, Herman Riezebos. Programmamanager SEE, Christien Lokman licht toe: “Het is een boek vol projecten waarin studenten, docent-onderzoekers en bedrijven de handen ineenslaan.”

Actuele vraagstukken uit de praktijk

Het is meer dan duidelijk dat je als school mee moet bewegen met veranderingen rondom klimaat, duurzaamheid en digitalisering. Vandaar dat elke engineerstudent al vroeg in zijn studie in multidisciplinaire teams aan bedrijfs- en lectoraatsopdrachten werkt. Hierdoor komt de student vrijwel direct in aanraking met actuele vraagstukken uit de praktijk. Ze doen ervaringen op die ze hun leven lang bijblijven. “Ze vormen de professional die wij willen dat studenten worden. Nieuwsgierig en weten dat ze het niet alleen kunnen. Samenwerken is daar een ongelooflijk groot onderdeel van,” aldus Lokman.

Toekomst hbo

Dit soort onderwijsvernieuwing is belangrijk, stelde Kievits nadat ze het boekje in ontvangst nam. ”De veranderingen komen in een noodtempo op ons af. Denk aan klimaat, duurzaamheid en digitalisering. Maar ook de kloof in de maatschappij, de segregatie. Dat zijn hele grote onderwerpen. Als je als hogeschool niet meebeweegt met deze ontwikkelingen, dan mis je de boot en bestaat het risico dat je er over niet al te lange tijd niet meer toe doet. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst voor het hbo is.”

Hybride leeromgeving

Steeds meer onderwijs- en onderzoeksprojecten vanuit het instituut engineering vinden plaats in hybride leeromgevingen, buiten de klaslokalen van de hogeschool. Zo werken op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW)in Arnhem studenten al vanaf hun 2e jaar aan projecten met bedrijven en lectoraten.

De HAN wil investeren in deze hybride leeromgevingen. “Het hele hbo krijgt extra kwaliteitsmiddelen volgens het vorig jaar afgesloten hbo-sectorakkoord. We gaan samenwerken in de driehoek een nieuwe impuls geven door daar die kwaliteitsmiddelen voor in te zetten, gericht op de hybride leeromgevingen."

Innovatielab

Lokman vertelt: “Momenteel wordt gewerkt aan de doorontwikkeling van hybride leeromgeving. Er komt een innovatielab op het IPKW. Een gebouw waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven samenwerken. Vanuit verschillende academies en zwaartepunten. Onder andere op het gebied van waterstof & mobiliteit, smart industry, circulaire economie en de gebouwde omgeving.”

Duurzame elektrisch energie

De HAN doet steeds meer expertise op rondom zwaartepunten. Centres of Expertise helpen om die keuzes te laden. Om daar meer inhoud en verdieping in aan te brengen. Dat zie je terug bij SEECE dat zich richt op duurzame elektrische energie. Volgens Lokman 1 van de parels van de HAN.