Docent-onderzoeker HAN Pabo en ALPO cum laude gepromoveerd

Docent-onderzoeker Harry Stokhof verdedigde vrijdag 1 juni zijn proefschrift bij de Open Universiteit in Heerlen. Een enorme mijlpaal! Harry werd zoals verwacht, en zoals het hoort, pittig ondervraagd maar kon alle vragen helder en goed beantwoorden.

Harry Stokhof

Samen met leraren en lerarenopleiders heeft Harry een bruikbaar scenario ontwikkeld voor de begeleiding van vraaggestuurd leren in het basisonderwijs. Dit helpt leraren om leervragen van leerlingen te verbinden met lesdoelen. Uitgangspunt in dit promotieonderzoek is dat leerlingen (en leraren) zelf leren vragen te stellen vanuit intrinsieke motivatie.

Lovende woorden

Bregje de Vries in haar laudatio over Harry Stokhof: 'Het bijzondere van jouw prestaties vind ik dat zowel onderzoekers als leraren aan je lippen hangen als je begint te vertellen: het is voor beide groepen interessant en van hoge kwaliteit. We hebben het in onderwijsland heel vaak over ‘het slaan van een brug tussen wetenschap en praktijk’, en jij slaat die brug als geen ander. Sterker nog, je bént die brug en hebt de afgelopen jaren je werk als lerarenopleider en onderzoeker op heel veel plekken schijnbaar moeiteloos gecombineerd. Op conferenties, in workshops, op teamoverleg in scholen!'

Nieuwsgierig naar zijn proefschrift?

Download het proefschrift 'How to guide effective student questioning'.