‘Our Future in the Making’

De 6 editie van InScience International Science Film Festival in Nijmegen gaat door. Van 11 tot en met 15 november staat het festival in het taken van transformatie, met als hoofdthema ‘Our Future in the Making’.

Poster Inscience 2020

De wereld verandert. Wie bepaalt hoe ons leven er in de toekomst uit zal zien? Dit jaar duikt InScience dieper de wereld van wetenschap in en verkent het festival de toekomst. De beste wetenschapsfilms die het afgelopen jaar wereldwijd zijn verschenen, vormen de kern van het filmprogramma. Een programma dat dit jaar zowel online als offline in heel Nederland te bekijken is.

Noodkreet

Wetenschappers, burgers, activisten, politici en beleidsmakers slaken een steeds luidere noodkreet. We staan op de drempel van een onomkeerbare verandering van onze leefomgeving als we onze levenswijze niet radicaal aanpassen. De huidige crisis laat zien dat wetenschappelijke kennis geduid moet worden, dat het met horten en stoten gaat en dat de praktijk niet los van onze samenleving staat. Een belangrijk vraagstuk bij deze editie van InScience is dan ook: wie bepaalt hoe ons leven er in de toekomst uit gaat zien?

Hybride festival

InScience 2020 is een hybride festival waar ook de HAN weer bij betrokken is. Dit jaar biedt een exclusief filmprogramma in de zalen van LUX en op verschillende locaties in Nijmegen. Daarnaast is het beste van het programma te zien in acht universiteitssteden in de weken na het festival. Ook is het volledige filmprogramma online te bekijken en beleven. Festivaldirecteur Daisy van de Zande: “De coronacrisis liet ons ook iets anders zen: dat we veerkrachtig, innovatief, sociaal en creatief zijn. En om een zesde editie mogelijk te maken, moest ook InScience creatief zijn. De verbeelding, ontmoeting en het gesprek staan ook dat jaar centraal, maar dan in een andere vorm.”

Een eerste blik op het programma

De eerste films van het programma tijdens InScience zijn bekend.

• The Edge of All We Know | Peter L. Galion | Documentaire | US | 2020 | 99 min
  • Picture a Scientist | Ian Cheney & Sharon Shattuck | Documentaire | US | 2020 | 97 min
  • Oliver Sacks: His Own Life | Ric Burns | Documentaire | US | 2019 | 90 min
Poster Inscience 2020

InScience is een van de grootste wetenschapsfilmfestivals van Europa. Het festival richt zich op het snijvlak tussen film, wetenschap en maatschappij. Het programma bestaat uit wetenschapsfilms, debatten en een educatieprogramma voor kinderen en jongeren. De komende editie van het festival vindt plaats van 11 tot en met 15 november in en rondom LUX Nijmegen.