Nieuws

Richting én ruimte voor AI in de HAN: in gesprek over het AI-kader
De HAN heeft een integraal AI-kader vastgesteld: een richtinggevend document dat helpt om kunstmatige intelligentie op een verantwoorde manier toe te passen binnen onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Maar wat houdt het precies in, en waarom is het urgent? We gingen in gesprek met Hans Verwijs en Esther van Popta.

Laat jouw leerlingen een professioneel laboratorium ervaren!
Hebben jouw leerlingen interesse in de bètavakken en doen ze graag proeven? Meld ze dan aan voor de laboratorium-olympiade! De EOES (European Olympiad of Experimental Science) is een teamwedstrijd voor bovenbouw havo- en vwo-leerlingen met een natuurprofiel. De voorrondes vinden plaats bij hogescholen en universiteiten door het gehele land. Het accent ligt volledig op experimenten doen en daarover nadenken in teamverband. Wie weet gaan jouw leerlingen dit jaar mee naar Zweden!

Collectief werken aan een gezonde, sociale stad
Waarom zien we gezond leven als de verantwoordelijkheid van het individu? Gezondheid realiseren we samen. Bijvoorbeeld door de stad socialer in te richten. Dat was de boodschap van het Samen Sociaal Event, met een masterclass van Klasien Horstman. “Gezondheid kun je niet in je eentje fiksen.”

Dialoogkaart gelanceerd voor een inclusieve buitenruimte
De gemeente Apeldoorn en HAN University of Applied Sciences ontwikkelden de Dialoogkaart Plek voor Meiden: een praktisch instrument waarmee gemeenteprofessionals, jongerenwerkers en buurtsportcoaches in gesprek kunnen gaan met tienermeiden over hun ervaringen en wensen in de openbare buitenruimte.

Stuurkracht Challenge: student agency bevorderen in mbo en hbo
In een wereld die continu verandert, draait leren om meer dan kennis: het gaat om eigen koers, stem en richting. De STUURkracht Challenge ondersteunt studenten en docenten bij het versterken van stuurkracht via een speelse, laagdrempelige kaartenset vol inzichten en actie.

Samen langer zelfredzaam
In Schaijk, Reek en Zeeland is iets bijzonders ontstaan. Wat begon als een lokaal initiatief van betrokken inwoners groeide uit tot een krachtige samenwerking tussen vrijwilligers, preventiewerkers, ergotherapeuten, fysiotherapeuten en de gemeente.
Samen werken aan sterke gemeenschappen in de Mooi Maasvallei
Tijdens een werkbezoek van het SPRONG-programma 2SHIFT aan de Mooi Maasvallei ontdekten onderzoekers, wijkdocenten, studenten en professionals hoe je samen met inwoners kunt werken aan eerlijke kansen op gezond leven.
De HAN en expertiseorganisatie Bartiméus verlengen het unieke Nederlands lectoraat ‘Inclusive Digital Design & Engineering; voor mensen met een (visuele) beperking’.
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Bartiméus en Bartiméus Fonds verlengen de looptijd van het bijzonder lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering. Hiermee willen de samenwerkende organisaties een onafhankelijke plek bieden voor de groeiende behoefte aan kennisontwikkeling en -deling op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Media Design in een AI-tijdperk: creativiteit als strategisch voordeel
De opkomst van AI roept vragen op over de toekomst van creatieve beroepen. Tegelijk zien we iets opmerkelijks gebeuren: juist nu kunstmatige intelligentie technische en repetitieve taken overneemt, groeit de vraag naar menselijke creativiteit, ontwerpend denken en het vermogen om betekenis te geven aan technologie.

Start in september 2026 met de nieuwe opleiding Praktijkondersteuner Huisartsenzorg
Wil je leren én werken in de huisartsenpraktijk? Vanaf september 2026 start de HAN met de nieuwe duale associate degree (Ad) Praktijkondersteuner Huisartsenzorg (POH). In twee jaar combineer je studeren met werken in de praktijk. Zo leer je het vak waar het écht gebeurt.

