Artikelen

"Leiderschap begint bij inzicht in je handelen"
Overal om ons heen ligt de nadruk op verschillen. Juist dan is wijs leiderschap enorm belangrijk. Luisteren, vragen stellen en verbinden, zo maak je het verschil. Leiderschap is de rode draad in onze masteropleidingen! Docenten van 4 masters delen hun inzichten.

Een veilige leeromgeving begint bij een betrokken docent
“Aandacht, betrokkenheid en verbinding zijn belangrijk in het contact met de leerling”, zegt Elise van Zuijlen, leerlingbegeleider bij het Stedelijk College Eindhoven. Met haar masteronderzoek naar pedagogisch klimaat en veiligheid maakte ze de hele school lerend.
5 redenen waarom je het kennisevent Wijs Leiderschap niet mag missen
In onze turbulente tijden, waarin feiten soms ondersneeuwen en meningen polariseren, is wijs leiderschap belangrijker dan ooit. Hoe maak je de juiste beslissingen in je werk als leidinggevende, onderwijzer, hulpverlener of begeleidingskundige?
Normatieve Reflectieve Professional: vraagstukken agenderen met je hart
Met een muzieknummer of een gedicht een belangrijk vraagstuk agenderen bij je werkgever. Studenten van de Master Pedagogiek aan de HAN leren met het nieuwe vak Normatieve Reflectieve Professional (NRP) hun collega’s in beweging te krijgen.
"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"
Nog even flink bikkelen de komende maanden, maar dan mag Esther Nijmeijer zich Master of Arts noemen. Ze werkte jaren met plezier als leerkracht, maar besloot een sprong in het diepe te wagen. De deeltijd Master Pedagogiek bleek een uitdaging en gaf haar zelfvertrouwen een flinke boost.
Lovende woorden voor onderzoek student Master Pedagogiek
“Tijdens de bedvisite gaven de artsen veel informatie aan mijn ouders. Ik werd daar bang van. Het ging over dingen die konden gebeuren.” Een quote van een kind uit het onderzoek van master Pedagogiekstudent Angélique van der Zande–Bouten naar pedagogische veiligheid tijdens de bedvisite. Met succes.
“Wat als we Vincent van Gogh hadden beteugeld?”
“Is iedereen gek geworden?” vraagt inhoudscoördinator René van Vianen van de opleiding Master Pedagogiek zich af. In zijn keynote op het Pedagogiekfestival neemt hij studenten mee in de wereld van onbehagen in de samenleving. Het is een dag vol leren met en van elkaar.
“Eigenlijk zou iedere onderwijzer een Master Pedagogiek moeten volgen”
Op een koude winteravond kwamen docenten van de Master Pedagogiek én professionals uit het werkveld bijeen in Eetcafé BliXem in Nijmegen. Tijdens een interactief diner gingen zij in gesprek over thema’s die de opleiding en het werkveld raken. Centrale vraag daarbij was: past de Master Pedagogiek bij wat nodig is in de praktijk?
"Ik leer andere perspectieven in te nemen"
Alle 4 zochten en vonden ze verdieping in hun vak. In deze Master Mind bevragen we niet 1, maar 4 studenten, over hun master Pedagogiek: Quincy Hobbelen, Anke Berends en de alumni Marije Verkerk-Prins en Tibor Sealtiel.
Écht aanwezig zijn bij symposium Master Pedagogiek
Ben jij met volle aandacht betrokken bij jouw leerlingen? Reflecteer je regelmatig op jouw les? Het zijn 2 vragen gesteld aan leraren, studenten, schoolleiders, lerarenopleiders en onderwijsontwikkelaars tijdens het Symposium Aandachtige Betrokkenheid.