Persoonlijke verhalen over werkgeluk: Lisa van der Pol

'Door mezelf te ontwikkelen krijg ik meer zelfvertrouwen in mijn werk.'


Foto cursist tbv testimonial Campagne Werkgeluk

Lisa van der Pol is diëtist in het Máxima Medisch Centrum in Velhoven. Bij de HAN volgde ze 2 cursussen; Voeding bij Diabetes en Voeding bij Nierziekten. Haar opgedane kennis brengt ze nu dagelijks bij patiënten in de praktijk.

“In mijn werk merkte ik dat patiënten met diabetes of nierziekten vragen hebben en sturing zoeken over voeding. Zelf vond ik dat ik niet altijd alle wenselijke kennis had om hen hierin optimaal te begeleiden. Ik wilde beter advies op maat kunnen geven aan mensen met diabetes of nierziekten. Met deze specialistische cursussen kon ik mezelf daarin verder professionaliseren en specialiseren. 

Ook effectiever samenwerken met zorgverleners met een andere discipline, zoals artsen en diëtisten hoort daarbij. En het groeien in mijn eigen professionaliteit vond ik belangrijk. Dat helpt in het vertrouwen in je eigen werk en wilde ik sowieso al. Met het afronden van de cursussen kan ik beter, evidence-based advies op maat geven en ik heb meer vertrouwen in de gesprekken die ik met patiënten en collega’s hierover voer.”

Waarom adviseer ik iets?

“De praktische, toepasbare inzichten die je krijgt zijn voor mij heel waardevol geweest. Waarom adviseer ik iets aan een patiënt? Wat zijn de effecten van verschillende diëten, wat zijn risicofactoren en hoe verandert de nierfunctie in verschillende situaties? Hoe beter je dat begrijpt, hoe flexibeler je kunt denken. Je werkt niet langer alleen protocolmatig. Dat is belangrijk, want geen patiënt is hetzelfde. Bedenk je maar: de verschillende stadia van de ziekte, van comorbiditeit - het tegelijkertijd voorkomen van 2 of meer aandoeningen bij één persoon - en van leefstijl of persoonlijke voorkeuren. Ken je alleen de regels, dan is het moeilijk je advies daarop aan te passen. Met diepgaander begrip kun je dat maatwerk wel geven. Dat draagt ook weer bij aan betere resultaten en een betere patiëntbeleving.
Mooie voorbeelden uit de cursussen zijn het inzicht dat ik heb gekregen in hoe nierziekten de stofwisseling beïnvloeden. Ook weet ik nu meer over hoe je dit combineert met de voeding en medicatie van een patiënt. Doordat je ook bewust je communicatieve vaardigheden aangescherpt, kan ik nu heel helder uitleggen wat voeding verandert. Je kunt patiënten beter motiveren en rekening houden met wat bij hen past en wat hij of zij kan.”

Samen optrekken met de patiënt

“Het verschil maken voor mensen, iets zinvols doen, dat is wat ik wil bereiken met mijn werk. Je wil ook worden gezien, groeien. Dat krijg je bijvoorbeeld terug van patiënten op momenten dat zij vertellen dat ze zich beter voelen, of wanneer je iets kunt toepassen dat je hebt geleerd. En op momenten dat collega’s je ergens bij betrekken en je bijdragen waarderen.
Het volgen van een cursus helpt mij daar ook bij. Leren geeft me sowieso energie. Het idee dat je jezelf ontwikkelt, werkt positief door in je zelfbeeld in allerlei situaties, zowel privé als op je werk. Door mezelf te ontwikkelen krijg ik meer zelfvertrouwen. Het geeft een gevoel van competentie, ook in complexere situaties.
Als ik dan een casus voor me zie en ik stel daar een behandelplan voor op, dan is het moment dat je ziet dat de theorie die je gebruikt ‘klopt’ in de praktijk – dat je daadwerkelijk effect ziet –heel mooi. Dat heb ik tijdens de cursussen ervaren met een patiënt die zowel een nierziekte als diabetes had. Ik kon een aangepast voedingsplan opstellen, rekening houdend met medicaties, preferenties, labwaarden en meer. Als je dan ziet dat belangrijke waarden verbeteren, bijvoorbeeld die van de nierfunctie, dan geeft dat een goed gevoel.

Ik heb ook geleerd dat een voedingsinterventie echt impact kan hebben, ook onder moeilijke omstandigheden. Kleine aanpassingen kunnen grote merkbare veranderingen geven. En patiënten zijn vaak enorm gemotiveerd. Je trekt echt samen op. Dat maakt verschil, je geeft niet alleen advies, maar echt maatwerk in samenspraak, in co-creatie.”

Praktijkcases

“Waardevol aan de cursussen is dat je veel met medecursisten en docenten of sprekers in contact komt. Mensen denken echt mee, beantwoorden vragen die je hebt en geven feedback. Je kunt ervaringen en dilemma’s delen waardoor je jezelf ook door anderen laat inspireren. Bij de cursus Voeding bij Diabetes bespraken we bijvoorbeeld praktijksituaties van patiënten met complicerende factoren. Zo kregen we een specifieke aanbeveling voor koolhydraatverdeling over de dag. En een aanbeveling over het aanpassen van eiwit in nierziekten. Je hebt het gevoel niet alleen te staan, maar deel te zijn van een community die wil leren. Dat is heel prettig.”

De verdieping zoeken

“Het afronden van deze cursussen maakt me extra leergiering. Ik was er trots op, en een beetje opgelucht. Het geeft een voldaan gevoel om te zien wat ik heb geleerd en hoe ik ben gegroeid. De volgende stap is om verder te kijken. Wat kan ik nog meer doen? En hoe kan ik dit verder integreren in mijn werk? Ik kijk nu met een blik vooruit, ga me verdiepen in andere specialisaties in de toekomst. Wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind, is om materiaal voor patiënten te verbeteren, zodat het voor hen echt begrijpelijk is.
Een cursus volgen naast je werk is niet zomaar iets. Je moet het echt wel plannen. Blokkeer momenten in je agenda en geef het prioriteit. Tegelijkertijd; maak het behapbaar voor jezelf. Begin met een module of cursus, kijk wat het je oplevert. Een cursus die praktisch is, zodat je eigen cases in kunt brengen, is echt een meerwaarde. Mijn werk is er betekenisvoller van geworden. Het geeft houvast, verdieping en je leert dingen die echt bruikbaar zijn in de praktijk. Ik zeg dus: doen!”

Dus waar wacht je nog op?
 

Werk aan je geluk. Blijf leren.

Ben je ook op zoek naar een cursus of korte opleiding om je te ontwikkelen in je vakgebied? Kijk dan eens naar de nascholingsmogelijkheden voor werkenden bij de HAN in 15 verschillende vakgebieden.

Gelukskoekje met slogan Werk Aan Je Gelijk. Blijf Leren. Nascholingscampagne. Leven Lang Ontwikkelen.