Gefeliciteerd! Dit zijn de winnaars van de HAN Prijzen

Het gebeurt ineens en onverwacht. Dan is er die mail waarin je leest dat je genomineerd bent voor een HAN Prijs. Ieder jaar overkomt het studenten, docenten, onderzoekers en ondersteuners bij de HAN. Tijdens de opening van het nieuwe studiejaar worden de winnaars bekend gemaakt. Dit zijn ze in 2025!
Winnaar in de categorie ‘Student’
In de categorie 'student' ging dit jaar een duo met de winst aan de haal. Victor Hogeweij en Richard Kroesen vormen een ijzersterk duo dat met techniek werkt aan zorginnovaties. Ze worden door de jury geroemd voor het werk dat ze verzetten voor innovatie in de zorg, onder meer met een zorgrobot. Een echte gamechanger die de zorg blijvend veranderd. Terechte winnaars met veel maatschappelijke betrokkenheid en innovatiekracht!
Hoe hoorden jullie over jullie nominatie?
Dat was een complete verrassing! We wisten niets over de nominatie tot we een mail kregen. Bij deze mail waren de voordrachten bijgevoegd, die vol stonden met vriendelijke, aanmoedigende berichten. Het was een beetje overweldigend te lezen hoeveel steun er wordt uitgesproken voor wie wij zijn en wat we doen. We zijn iedereen heel dankbaar.
Hoe maken jullie het verschil in je studie en werk?
Wij zijn gepassioneerd en houden van ons vak. Elektronica en software maken los echter nog geen product. Bovendien heeft het geen bezieling. Ons vak komt pas echt tot leven als je samenwerkt met een industrieel productontwerper of werktuigbouwkundige en je jezelf samen met de doelgroep verdiept in de gebruikssetting.

Bij het HealthConceptLab hebben we ervaren wat er nodig is om een idee of vraagstuk om te zetten naar een praktisch tastbaar prototype dat past bij de doelgroep. Een van de mooiste projecten was Robo. Samen met OnePlanet Research, het lokale verpleeghuis, de opleiding Verpleegkunde van de CHE en Industrieel Product Ontwerpen van de HAN onderzochten we hoe we met een robot ouderen kunnen helpen langer zelfstandig te blijven wonen.
Om te leren over het werkveld spreken we met mensen op evenementen zoals Innovate Vibe of the Future en Health Valley. Dat heeft ons laten zien dat je naast technische kennis ook sociale vaardigheden nodig hebt. Innoveren doe je nooit alleen, dat doe je samen.
Wat zijn jullie plannen voor komend (studie)jaar?
Victor en Richard studeren allebei door aan de universiteit.
Victor: "Ik volg de opleiding Computing Science aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast werk ik als flexwerker bij het lectoraat Data & Knowledge Engineering en help ik het HAN HealthConceptLab om zorginnovatie op de kaart te zetten."
Richard: “Ik studeer nu Embedded Systems aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Met mijn bijbaan als R&D engineer bij Royal Eijkelkamp in Giesbeek blijf ik ook nog verbonden aan de omgeving Arnhem-Nijmegen."
We hebben hier allebei een hele fijne tijd gehad en hebben zeker de ambitie om ons leven lang verbonden te blijven met de HAN.
Winnaar in de categorie ‘Docent’
Een bevlogen docent en coach, die met ongekende toewijding studenten begeleidt en aanmoedigt. Binnen en buiten de lessen. Zo wordt Raymond Jansen, winnaar in de categorie 'docent' door de jury omschreven. Als oprichter van het HAN Sales Team en trekker van de minor Sales & Key Accountmanagement verbindt hij theorie en praktijk op inspirerende wijze. Hij zorgt voor een klimaat waarin studenten boven zichzelf uitstijgen en creëert kansen en positioneert de HAN als koploper in salesonderwijs.
Hoe hoorde je over je nominatie?
Op 25 juni ontving ik een mail van het College van Bestuur. In deze mail stond dat ik één van de mensen was die was voorgedragen voor de HAN prijs – categorie Docent. Bovendien was ik één van de 3 genomineerden. In de bijlage waren de voordrachten door de studenten bijgevoegd. Wat een prachtige verrassing en enorm compliment! Ik voelde me vereerd en dankbaar voor deze waardering.
Hoe maak je het verschil in je werk?
Het voelt wat ongemakkelijk om van jezelf te verwoorden waar je goed in bent. Ik verwijs dan ook graag naar de woorden van het College van Bestuur en de jury: ‘Een bevlogen docent en coach, die met ongekende toewijding studenten begeleidt en aanmoedigt. Binnen en buiten de lessen’. Juryvoorzitter Willem Leijten vulde dat aan met de omschrijving van een energieke coach, aanvoerder en motivator, altijd in beweging. Klaar om zijn team en individuele spelers tot grote hoogte te brengen. Uiteraard een mooie, lovende typering van mijn werk.

Wat zijn je plannen voor dit studiejaar?
Het HAN Sales Team biedt studenten een platform om hun commerciële vaardigheden, aanvullend op de opleiding, verder te ontwikkelen. De studenten komen meermaals bij elkaar om zich te verdiepen in het salesvak. Ze nemen verder zeer succesvol deel aan (inter)nationale salescompetities op het allerhoogste niveau. De opgedane kennis en ervaring worden actief gedeeld met medestudenten en binnen het curriculum.
Tot nu toe richt het team zich voornamelijk op studenten van de opleiding Commerciële Economie, maar de ambitie is om de toegankelijkheid te vergroten. Daarom willen we het team nadrukkelijker onder de aandacht brengen bij andere opleidingen van de Academie Business en Communicatie, zoals Food & Business, Ondernemerschap & Retail Management en Communicatie, en bij onze internationale studenten. Ook studenten van andere opleidingen binnen de HAN zijn uiteraard van harte welkom om zich aan te sluiten.
En ik wil het komende studiejaar een innovatieve leeromgeving ontwikkelen en implementeren waarin HAN Sales Team-studenten startende ondernemers ondersteunen bij het verbeteren van hun commerciële vaardigheden. Dit sluit aan bij de bredere doelstellingen van het zwaartepunt Slim - Smart Region, het versterken van de regionale innovatiekracht door multidisciplinaire samenwerking tussen onderwijs en praktijk.
In het verlengde hiervan wil ik me ten slotte inzetten voor het leggen van duurzame verbindingen binnen de HAN. Door over de grenzen van opleidingen en academies heen te kijken en beter gebruik te maken van elkaars kennis en kwaliteiten kunnen we samen mooie resultaten behalen. Overall zetten we hiermee het salesonderwijs bij de HAN meer op de kaart. Zowel intern, regionaal, landelijk en internationaal.
Winnaar in de categorie ‘Ondersteuner’
Claudia Verkerk is zeer recent een nieuwe uitdaging aangegaan bij het ROC Nijmegen. Tot die tijd werkte ze als onvermoeibare, bescheiden kracht die als ondersteuner het overzicht heeft van een aanvoerder. Ze wist te verbinden en organiseren zodat andere konden schitteren. Het zijn de woorden waarmee de jury haar omschrijft als winnaar van de HAN Prijs in de categorie ondersteuner. “Een betrokken, betrouwbare collega: een onmisbare spil voor collega’s én studenten.”
Hoe hoorde je over je nominatie?
2 dagen nadat ik mijn ontslag had ingediend, ontving ik de mail waarin mijn nominatie bekend werd gemaakt. Ik voel me nog steeds ontzettend vereerd dat mijn collega's mij hebben aangedragen en was ontroerd door hun mooie woorden. Hoewel ik sinds dit studiejaar niet meer werkzaam ben bij de HAN Pabo, voel ik me nog steeds erg verbonden met mijn (oude) collega's.
Hoe maak je het verschil in je werk?
Mijn voornaamste doel als ondersteuner was om het werk van docenten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik zorgde voor de coördinatie, administratie, organisatie en informatievoorziening. Daarnaast was ik betrokken bij kwaliteitszorg, communicatie en begeleiding. Ik denk dat mijn kracht lag in overzicht houden en zorgen voor verbinding tussen verschillende teams. Door de inspirerende en betrokken collega’s en een werksfeer waarin hard gewerkt wordt voor een gezamenlijk doel, heb ik me altijd erg thuis gevoeld bij de HAN Pabo.

Wat zijn je plannen voor dit studiejaar?
Ik ben dit studiejaar gestart als docent pedagogiek bij het ROC Nijmegen. De studenten die hier binnenkomen gaan na 3 jaar aan de slag als pedagogisch medewerker, onderwijsassistent, of stromen door naar onder andere de pabo. Als docent stimuleer ik studenten kritisch na te denken over hun eigen (morele) gedrag, ze te motiveren na te denken over wat zij belangrijk vinden en daarbij het gedrag, de normen en waarden van een ander te waarderen en accepteren. In hun toekomstige werk komen zij in contact met kinderen, ouders en collega's met uiteenlopende achtergronden. Daarom vind ik het zo belangrijk dat studenten leren verantwoordelijkheid te nemen, leren nadenken over hun eigen (morele) gedrag en open te staan voor diversiteit.
Winnaar in de categorie ‘Onderzoeker’
Veel aandacht voor de menselijke maat, een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om innovatie, inclusie en impact, dat heeft Annica Brummel volgens de jury. Ze laat zien wat er gebeurt als je met échte teamspirit werkt aan verandering. Ze bepleit – met haar team – het belang van ervaringsdeskundigheid in onderzoek, praktijk en onderwijs en stelt en werkt alstijd vanuit het centraal stellen van de menselijke waardigheid en het inwonersperspectief. Een topper op sociaal onderzoeksgebied.
Hoe hoorde je over je nominatie?
Via de mail. Ik had helemaal niets door! De collega’s die mij hebben voorgedragen, hebben heel subtiel van diverse collega’s en samenwerkingspartners steunbetuigingen verzameld. Ik had het ook niet verwacht, dus het kwam echt als een verrassing. Het was heel waardevol en hartverwarmend om al die steunbetuigingen te lezen, daar werd ik wel even stil van….
Hoe maak je het verschil in je werk?
Bij praktijkgericht onderzoek is het van belang om steeds te starten bij kwesties en uitdaging die in die praktijk spelen. Het onderhouden van netwerken en het gelijkwaardig samenwerken met werkveldpartners, kenmerkt mijn manier van werken. Het helpt dat ik zelf jarenlang in de praktijk heb gewerkt waar we onderzoek naar doen: het sociaal domein.

Ik vind het belangrijk om met onderzoek bij te dragen aan het versterken van sociale rechtvaardigheid en inclusie, bijvoorbeeld door buurtbewoners een stem te geven over de betekenis van hun buurt of samen te werken met ervaringsdeskundigen in onderzoek. Theorie, zoals de capability benadering, vormt daarbij een belangrijke inspiratiebron. Samen met praktijkpartners en ervaringsdeskundigen ontwikkelden we de Gesprekskaarten Waarden van Welzijn, die zowel in de praktijk als in onderzoek ingezet kunnen worden. Deze kaarten blijken niet alleen van meerwaarde in het sociaal domein, maar worden ook ingezet in het ruimtelijk en medisch domein en het onderwijs. Ook internationaal is er belangstelling, met inmiddels 4 vertalingen.
Wat zijn je plannen voor dit studiejaar?
Dit najaar verzorgen we samen met LLO een internationale training in het werken met de gesprekskaarten Waarde van Welzijn. Tevens wil ik tijd vrijmaken om artikelen te schrijven over de verschillende toepassingen vanuit de capability beandering die we hebben ontwikkeld.
Daarnaast is er veel belangstelling voor het samenwerken met ervaringsdeskundigen in onderzoek en in de praktijk. Tegelijkertijd is er nog veel te ontwikkelen op deze relatief nieuwe kennissoort, zeker als we het vergelijken met wetenschappelijke kennis en praktijkkennis. Vanuit ons lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit willen de visie op samenwerken met ervaringsdeskundigen in onderzoek theoretische beter onderbouwen. Dat doen we samen met andere lectoraten van verschillende academies en de mensen van zwaartepunt Fair Health.