Opdrachtgever enthousiast over prototypes

"Hier kunnen we verder mee"

cmd studenten werken aan hun prototype

Hoe kan het platform GrowPad nog beter? Studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design gingen met deze vraag aan de slag. Ze maakten verschillende prototypes, die ze begin januari aan de opdrachtgever presenteerden.

GrowPad is een online platform dat mensen ondersteunt bij hun ontwikkeling. Zij gebruiken het om te werken aan hun persoonlijke doelen. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, relaties, wonen en geld. “Het platform bestaat inmiddels alweer een jaar of tien. De hoogste tijd om er eens met een frisse blik naar te kijken”, vindt Suzan Daamen, ontwikkelaar en eigenaar van GrowPad. “We zijn bijvoorbeeld niet helemaal tevreden meer over de interface. We merken dat gebruikers deze best ingewikkeld vinden. Daarom hebben we de studenten gevraagd om met ideeën te komen voor hoe het beter kan. En om prototypes te ontwikkelen.”

Leren van andermans perspectief

De tweedejaarsstudenten CMD werkten in vijf groepen een semester lang aan de opdracht van GrowPad. Zo hielden zij in september interviews met (mogelijke) gebruikers van het platform. Daarbij hadden ze nadrukkelijk oog voor degenen met een beperking. Denk bijvoorbeeld aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel of met een lichte verstandelijke beperking of visuele handicap. Of aan mensen die laaggeletterd zijn. “Ook voor hen moet het platform immers toegankelijk en aantrekkelijk zijn”, aldus Daamen.

Naar aanleiding van de interviews hebben de studenten ideeën en prototypes uitgewerkt. Deze hebben zij voor het eerst met de gebruikers getest in oktober. “Dit was misschien wel het  leerzaamste onderdeel van het proces”, blikt één van de studenten terug. “Je leert zoveel van het perspectief van de ander. Soms denk je zelf dat je iets geweldigs hebt bedacht. En dan blijken er toch nog verbeterpunten te zijn. Is dat ontmoedigend? Dat vind ik niet. Samen kom je uiteindelijk tot betere oplossingen.”

Natuursymboliek

Overeenkomsten tussen de prototypes zijn er ook. Zo hebben veel groepen hun ontwerp langs toegankelijkheidsrichtlijnen gelegd. “We hebben bijvoorbeeld kleurcontrasten gecheckt, zodat letters en icoontjes ook voor mensen met een visuele beperking goed zichtbaar zijn”, vertelt een student.

Verder checkten studenten het taalgebruik op begrijpelijkheid. Zo veranderde één groepje de term ‘subdoelen’ van het huidige GrowPad in ‘tussendoelen’. “Dat deden we, omdat uit ons gebruikersonderzoek bleek dat veel mensen niet weten wat een ‘subdoel’ is.”

Opvallend: alle groepen hebben nagedacht over manieren om de persoonlijke groei van gebruikers zichtbaar te maken. En ze visualiseren deze allemaal met symboliek vanuit de natuur. Zo stelt één groep doelen voor als bergen om te beklimmen. Een andere koos voor tuintjes die mooier worden, naarmate iemand meer doelen behaalt.

"Enorme stappen gezet"

Daamen is onder de indruk van de presentaties. “Studenten hebben veel gedaan met de feedback uit eerdere rondes. Ze hebben enorme stappen gezet”, lacht zij. “Hun creatieve oplossingen en enthousiasme vind ik heel inspirerend.”

Ze wil graag aan de slag met de prototypes. “Hier kunnen we mee verder! We gaan bij GrowPad alle goede ideeën van de studenten op een hoop vegen. En dan bedenken hoe we deze concreet kunnen vertalen naar het platform.”

drie studenten cmd presenteren hun prototype op de projectenmarkt van open up your talent
Studenten presenteren hun prototype tijdens Open Up.. Your Talent!

Trots en tevreden

Ook de CMD-studenten kijken positief terug op het project. Ze vertellen dat het soms behoorlijk intensief was. “Wij kwamen met ons groepje wekelijks zo’n anderhalve dag bij elkaar om aan het project te werken. De andere dagen werkten we er zelf thuis aan”, zegt een student. “Op vrijdag kwamen alle groepen op school samen voor de schouw. Dan kregen we feedback van elkaar en de docenten. Daar konden we dan weer verder mee.”

Soms was het project ook frustrerend, vertelt iemand. “Zo hebben we wel acht keer een nieuw dashboard gemaakt. Toch overheerst nu een trots gevoel. We hebben mogen ervaren hoe het is om te werken voor een echte opdrachtgever. En we hebben superveel geleerd van de feedback van anderen. Maar ook van de onderlinge samenwerking in ons team.”

Verschillende studenten geven aan dat ze prototype opnemen in hun portfolio als ze straks de arbeidsmarkt betreden. “Het was een flinke klus, maar ik ben echt tevreden over het eindresultaat”, aldus een student.