Van harte gefeliciteerd

'Onze' student Mees is ‘L&D Talent 2023’

Studenten van de opleiding Learning and Development in Organisations buiten op de campus in Nijmegen

We hebben bij onze academie een kersvers ‘L&D Talent’ in ons midden! Student Learning and Development in Organisations (L&D) Mees Wolterbeek heeft eind 2023 een Develhub Award in de wacht gesleept. Dit voor zijn beroepsproduct bij voedingsmiddelenbedrijf Danone: een opleidingsevaluatiesysteem.

Gefeliciteerd! Mees vertelt graag meer over dit systeem en zijn award.

Studievereniging

Mees is via zijn L&D-studievereniging (SV Blended) aangesloten bij Develhub. Dit is de netwerkorganisatie en beroepsvereniging voor L&D-professionals. Mees is vorig jaar genomineerd voor de Develhub Award door een studiegenoot en een collega van Danone. Bij dit bedrijf deed Mees zijn afstudeerstage. Bij de L&D-afstudeerstage maak je ook altijd een een beroepsproduct: een professioneel product of dienst die in de praktijk gebruikt kan worden.

Hoe evalueer je ‘leren’?

Hoe kun je de effectiviteit van een opleiding in kaart brengen? Met dit vraagstuk is Mees bij Danone aan de slag gegaan. Uiteindelijk ontwikkelde hij een opleidingsevaluatiesysteem. “Dit is een uitdagende klus, want hoe meet je precies hoe mensen leren en hoeveel er uiteindelijk ‘blijft hangen’? Leren is van veel factoren afhankelijk.”

Evaluatiesysteem klaar voor de praktijk

Mees richtte zich in zijn afstudeertraject op de veiligheidsopleidingen van Danone. Het ging hierbij om wet- en regelgeving rondom veilig werken in een fabriek waar medische voeding wordt geproduceerd. “Ik onderzocht: zitten de opleidingen technisch goed in elkaar? Daarbij keek ik onder meer naar de inhoud van de verschillende vakken en de didactiek die gebruikt wordt. Met mijn bevindingen heb ik het evaluatiesysteem ontwikkeld.”

Dit systeem is gebaseerd op het ‘Learning Transfer Evaluation Model’ van Dr. Will Thalheimer. Je kijkt ermee of de lerende de inhoud van een training heeft begrepen én onthouden, of diegene gemotiveerd is en of er ondersteuning is op de eigen werkplek. Mees legt uit: “Zo kun je een inschatting maken hoe waarschijnlijk het is dat iemand het geleerde in de praktijk gaat toepassen. Het systeem wordt nu daadwerkelijk in de praktijk gebruikt, dat is mooi om te zien. Danone start binnenkort met de evaluaties, ik ben benieuwd."

Studenten overleggen samen in een zwevend hokje op de campus van Nijmegen

En het oordeel van de jury is…

Met dit systeem heeft Mees veel indruk gemaakt op de jury van Develhub. Volgens de juryleden sneed het mes aan twee kanten: Mees heeft het werkveld beïnvloed met een innovatief product en frisse blik én tegelijkertijd zichzelf volledig ingezet voor zijn eigen doorontwikkeling. Mees: “Ik ben echt dankbaar voor deze kans en trots op de award. Ik wil ook iedereen nogmaals bedanken voor alle felicitaties, reacties en leuke gesprekken.”

Op ontdekkingsreis

En wat zijn nu de plannen van ‘onze’ awardwinnaar? Mees vertelt: “Ik start nu met de minor ‘Onderneem de Ontdekkingsreis!’ Hierin ontdek je of een carrière als ondernemer iets voor jou is. Daarna heb ik mijn diploma op zak. En dan: solliciteren maar! Ik wil eerst graag verdere werkervaring opdoen bij een bedrijf. Ik heb in elk geval heel veel zin om als L&D-professional aan de slag te gaan.”

Over de Develhub Awards

De Develhub Awards werden in december 2023 alweer voor de vijfde keer uitgereikt. Leren en Ontwikkelen gaat over (samen) succes vieren: dat wil Develhub bereiken met de Develhub Awards-traditie. Er gebeuren veel goede en impactvolle L&D-dingen in Nederland. Soms groots, soms klein, soms innovatief, soms met toeval en altijd met en door passievolle L&D-professionals. Die wil Develhub samen spotten en waarderen. Er zijn vier awardcategorieën: L&D Talent, L&D Professional, L&D Impact Traject en L&D Thought Leader.