Twee deeltijdstudenten vertellen

Hoe (on)misbaar is de logistiek?

cfdc4a22-0cf9-11ee-8758-02565807075b Logistics Management voltijd, LM, foto 8137, student bladert in studieboek

Hoe (on)misbaar is ‘de logistiek’? Riccardo Martorino en Ricardo van Helden volgen sinds september 2023 de deeltijdopleiding Logistics Management. Zij delen hun mening én vertellen je graag waarom het zo’n uitdagende en interessante branche is.

De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal in de brede publiekscampagne van Transport en Logistiek Nederland: ‘Het lukt alleen met logistiek’. Met een reeks artikelen sluit de academie graag aan bij deze campagne. Dit artikel is er één van.

Wat vind jij zo mooi aan werken in ‘de logistiek’?

Riccardo Martorino (assistent-teamleider outbound bij AS Watson in Heteren): “Coördineren, plannen, monitoren, maar ook het motiveren van mijn collega’s is onderdeel van mijn werk als assistent-teamleider. Dus: waar komt iemand het beste tot z’n recht, zodat het werk zo goed mogelijk gedaan kan worden? Logistiek is voor mij een ontzettend mooie puzzel. Bij ons gaat het werk om zo’n 150 ritten per dag en zo’n 4.000 pallets. En we vervoeren naar 1.750 filialen door heel Nederland. Dat is misschien veel, maar voor mijn werk geldt: als ik het écht druk heb, dan gaat er iets niet goed in onze werkprocessen. Dus dan kijken we: hoe kan het efficiënter?”

Ricardo van Helden (logistiek coördinator bij Nooteboom Trailers, uitzonderlijk vervoer): “In het kort zorg ik ervoor dat er altijd genoeg producten en materialen aanwezig zijn en dat deze op tijd en naar wens worden geleverd. De logistieke branche is erg veelzijdig. Elke dag ben ik bezig met vraag en aanbod, plannen, aansturen, bijsturen en samenwerken. Ook bij mij draait het om kundig personeel op de juiste plek krijgen. De uitdaging is altijd: gaan we onze planning en doelen halen vandaag? Dat blijft mooi, en het is iets dat we steeds weer sámen voor elkaar krijgen.”

539125 Een glazen bol met een stad op een hand met kleurige achtergrond lichtjes

Wat wil je bereiken met je studie Logistics Management?

Riccardo Martorino: “Door de opleiding kan ik straks nog beter en doordachter mijn werk doen. We zijn nu bezig met bedrijven ‘ontleden’: wat voor soort organisatie is dit, wat zijn de dominante factoren, hoe lopen de werkprocessen, hoe werkt de technologie? Wat een eyeopener voor mij was: zorg ervoor dat je als leidinggevende niet te veel aanwezig bent op de werkvloer, laat de werkprocessen vóór je werken. Daar moet ik mezelf nog wat bewuster van worden. Ook vind ik het onderwerp ‘werkcultuur’ erg interessant. Ik creëer graag een fijne sfeer op de werkvloer, maar ervaren de collega’s dat ook zo en waar kun je dan nog beter op letten?”

Ricardo van Helden: “Ik wil dankzij mijn studie uiteindelijk doorstromen naar de functie van warehouse manager. Dan word ik verantwoordelijk voor alle aspecten van het magazijn. Tijdens de opleiding verbeter ik verschillende vaardigheden die ik daarvoor nodig heb: zoals rapporteren, onderzoek doen en communicatie in het Engels. Ook gaan we binnenkort aan de slag met persoonlijk leiderschap. Dus: de juiste doelen kiezen vanuit meer inzicht in je eigen waarden en talenten. Ik ben ook erg benieuwd hoe ik dat straks kan inzetten in mijn werk.”

Hoe (on)misbaar is logistiek?

Riccardo Martorino: “Nou, het is simpel: als wij er niet zijn, ligt er niets in de winkels. Het logistieke proces is niet zomaar ‘iets van A naar B brengen’. Het komt nauw. Zeker bij verse producten, seizoensproducten of met acties voor de feestdagen. Als iets niet op tijd in jouw eigen winkel ligt, gaan klanten vrijwel meteen naar de concurrent. Mijn werk maakt me hier natuurlijk ontzettend bewust van, maar soms betrap ik mezelf ook op de gedachte: ‘Hoezo hebben ze dit product nu niet?’ Dan vergeet ik zelf ook wat er allemaal bij de logistiek komt kijken. Héél even dan...”

Ricardo van Helden: “Zonder gezonde logistiek geen leven: dat is wat ik wel durf te stellen. Zonder logistiek zijn er geen producten. Dan kan je niet meer aan levensmiddelen komen, medicijnen, etc. Logistiek loopt als een rode draad door het leven heen, het is overal. Ook als je naar bedrijven kijkt, elke interne beweging binnen een bedrijf is feitelijk gezien al logistiek. Denk hierbij aan het verplaatsen van materialen. Mooi als we mensen met de TLN-campagne hier meer bewust van kunnen maken.”

285927 De HAN lanceert eind juni de Technohub Digital Twin, samen met een aantal bedrijven en het Graafschapcollege. Weergave van  productiehal Varex te Doetichem.