Verbetertraject Minor Lean studenten in de staalindustrie

'Verstandiger leegdraaien van coils, hoe doen we dat?'

c47f0874-0cfc-11ee-bc13-02565807075b Medewerkers met twee studenten van de Minor Lean Management op de werkvloer bij SSAB

Femke Schoterman en Floor Mulderij zijn 4e jaars studenten Logistics Management aan de HAN. Zij volgen sinds september 2022 de Minor Lean Management en werken nu bij SSAB aan een verbeterproject. Zij vertellen in deze blog over hun ervaringen tot nu toe.

Wie wij zijn

Wij zijn Femke en Floor (4e jaars HAN-studenten) en volgen momenteel de minor Lean Management. Voordat wij aan onze stage begonnen hebben wij eerst zes weken de Lean denkwijze tot ons genomen aan de hand van een casusopdracht en theorielessen. Al snel kwamen wij erachter dat het een andere mindset vraagt dan die wij op de opleiding Logistics Management aangeleerd kregen. Het was een leerzame tijd waarin wij genoeg kennis hebben vergaard om Lean in de praktijk toe te gaan toepassen.

Eerste kennismaking SSAB

Na de eerste kennismaking bij SSAB met Rens Kersten (Managing Director) eind september voelde we ons meteen welkom en hadden we zin om te beginnen aan onze stage in het kader van Lean Management. Het stagebedrijf SSAB Swedish Steel BV heeft wereldwijd een leidende positie in de levering van hoogwaardig (voorgelakt) staal. Tot en met januari 2023 gaan wij ons verdiepen in het beter leegdraaien van coils (rollen staal) in het order gestuurde productieproces in Beuningen. Enerzijds zodat er minder gebruikte coils terug in opslag gaan, maar anderzijds dat er niet te veel lang liggende voorraad gereed product ontstaat. Een vrij complex vraagstuk waar we in het begin nog geen idee hadden hoe we dit konden verbeteren. Gelukkig hebben wij een verbeterteam kunnen vormen waarin medewerkers van SSAB enthousiast hun ideeën inbrengen.

Waar we nu staan in ons project

Momenteel zijn we druk bezig met de implementatiefase waarbij we medewerkers handvatten geven om coils verstandiger leeg te draaien. Een bijkomend voordeel is de vermindering van afval, wat goed aansluit bij de duurzaamheidsstrategie van SSAB. Met nog een maand te gaan hopen we tot de gewenste resultaten te komen en het bedrijf een stukje meer Lean te maken. Wij hebben tot nu toe al veel geleerd en nemen de Lean denkwijze zeker mee in onze toekomstige loopbaan.

HAN Lean Event 2023

We hopen onze resultaten te mogen presenteren bij het HAN Lean Event om bezoekers en bedrijven de voordelen van een Lean verbetertraject in te laten zien. En daarnaast bedrijven te inspireren dat er ook mogelijkheden zijn tot meer efficiëntie in het productieproces bij klant specifieke orders.

Ben jij bij het HAN Lean Event op 26 januari 2023? Wij hopen van wel!

Floor Mulderij & Femke Schoterman