Uitgelicht

Masterthesis: Communicatievaardigheden fysiotherapeuten

b2febb8c-0cfa-11ee-86fa-02565807075b testimonial masterthesis mmr student robbie timmermans

Robbie Timmermans is manueel fysiotherapeut en in opleiding tot sportfysiotherapeut (kopjaar) van de Master Musculoskeletale Revalidatie. Zijn masterthesis gaat over het herkennen van laaggeletterde patiënten door fysiotherapeuten in de eerstelijns fysiotherapiepraktijk.

Ik ben bewust gaan zoeken naar onderwerpen die voor mij interessant zijn en waar ik zelf veel van kan leren. Zo kwam ik terecht bij het Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen. Communicatievaardigheden zijn voor mij als therapeut lastige tools om toe te passen in het werkveld. Het leek mij daarom ook leuk om mijzelf hierin te verdiepen omdat ik wist dat dit voor mij als persoon een belangrijk verbeterpunt was in de opleiding.

Ik ben mijn eigen communicatievaardigheden bewust als een leerdoel gaan zien en heb ik hier profijt van tijdens mijn werk in de praktijk.'

Begeleiding

Tijdens de masterthesis heb ik veel gehad aan de begeleiding vanuit de opleiding. Medestudenten in mijn afstudeerkring hebben mij ook goed ondersteund en uitgedaagd. De manier van feedback vragen maar ook feedback geven, gaf telkens een nieuwe stap naar het eindresultaat. Dit ging voor een groot deel online vanwege COVID-19. In het begin was het lastig om te blijven aanhaken en de deadlines te halen. Persoonlijk functioneer ik beter wanneer ik met iemand face-to-face kan communiceren. De lijntjes voelen dan korter en productiever. Uiteindelijk heb ik ook hier mijn weg in kunnen vinden en konden we vanaf februari wel in kleine groepjes op de HAN aan onze producten werken.

Samenwerking

Ik heb veel samengewerkt met medestudenten die een soortgelijk onderzoek deden. Hierdoor kon je samen sparren over de opzet van je methode en uiteindelijk ook het schrijven van je artikel. Daarnaast hebben Wim van Lankveld en Ellis van der Scheer mij geholpen met het uitzetten van de methode en waar ik op moest letten tijdens de metingen.

Communicatievaardigheden

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar communicatievaardigheden onder fysiotherapeuten. Hieruit blijkt dat het vaak een vergeten tool is voor fysiotherapeuten om de therapeut-patiënt relatie te vergroten maar ook om de behandeling meer kans van slagen te geven.

Uit de resultaten van mijn onderzoek blijkt ook dat fysiotherapeuten denken goed gebruik te maken van verschillende communicatie tools en/of vaardigheden, terwijl zij vaak onjuist de gesprekstechnieken toepassen. Het zal voor de toekomstige fysiotherapeut én de al afgestudeerde fysiotherapeut een belangrijk onderwerp worden.

Ik ben mijn eigen communicatievaardigheden bewust als een leerdoel gaan zien en heb ik hier profijt van tijdens mijn werk in de praktijk. Door deze mastertheses heb ik veel nieuwe literatuur ontdekt en inzichten gekregen op hoe wij onze communicatievaardigheden kunnen verbeteren.

Robbie Timmermans, student sportfysiotherapie

Tips voor studenten

Kies voor een onderwerp waar je zelf misschien minder van af weet maar ook interessant vindt om er meer over te weten te komen. Daarnaast is het lectoraat een goed begin om te komen tot een onderwerp dat aansluit bij eerdere onderzoeken vanuit het lectoraat.

Toekomst

Aankomend jaar ga ik verder met het kopjaar sportfysiotherapie. Daarnaast heb ik ambities als docent fysiotherapie. In de praktijk begeleid ik 3de en 4de jaar studenten tijdens hun stageperiode in de eerste lijn. Ik haal hier veel energie uit en zou met de kennis vanuit de master musculoskeletale revalidatie graag een bijdrage leveren aan het verhogen van de kwaliteit in ons vakgebied.