28 november 2019

Techathon 2019: binnen één dag bedenken hoe je een wijk verduurzaamt

Afbeelding-SEECE-2021

Een uitdaging. Zo kon je de Techathon 2019 toch op zijn minst wel noemen. Binnen het tijdsbestek van één dag moesten acht teams zich in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer buigen over de vraag: hoe verduurzaam je een wijk?

Geen sinecure, maar de teams, waaronder vier van de HAN University of Applies Sciences, gingen er op donderdag 21 november helemaal voor. Vier hbo-studenten, één mbo-student en twee high potentials van installatiebedrijven gingen gedurende de dag aan de slag om creatieve en haalbare oplossingen te verzinnen voor het verduurzamen van de wijk Driemanspolder in Zoetermeer.

HELDERE VRAAGSTELLING

De vraagstelling voor de opdracht was helder, maar daardoor niet meteen eenvoudig. “Op welke wijze kan de wijk Driemanspolder in Zoetermeer in 2040 zijn verduurzaamd? Welke technieken moeten worden ingezet, hoe kan de businesscase sluitend gemaakt worden en hoe krijg je de betrokken partijen mee? Werk dit uit in een oplossing voor de wijk Driemanspolder.” Een pittige klus om in één dag te klaren. Maar uiteindelijk lukte het alle teams om aan het eind van de dag hun ideeën te presenteren.

Ook voor de uiteindelijke presentaties waren de regels helder en onverbiddelijk: drie minuten voor het pitchen van het idee, en vervolgens nog twee extra minuten voor vragen vanuit de jury, die voorgezeten werd door Medy van der Laan, voorzitter Energie Nederland. Samen met de jury boog zij zich over de ideeën van Team Heijmans (HHS), Team Engie (HHS), Team Rensa (HAN), Team Kuijpers (HAN), Team Kropman (HAN), Team Van Dorp (HAN), Team Homij (Fontys) en Team Breman (Avans).

S3-STUDENTEN ENGINEERING

In de teams vanuit HAN zaten Engineering-studenten uit semester 3. Onderdeel van hun curriculum is de bedrijfsopdracht. Veel van deze studenten werken nu aan een opdracht rondom de energietransitie in de gebouwde omgeving in Powerlab/ESBE. Wat de HAN betreft, pakken we het volgend jaar nog groter aan en gaan we dan voor de prijzen.

In een dik half uur vlogen de plannen in rap tempo in het rond. Zo was Team Heijmans van mening dat verduurzaming begint bij de bewoners in de wijk. Zij pleitten dan ook voor wijk-ambassadeurs, en een heuse energiecompetitie tussen straten en buurtjes. Ook wilden ze een modelwoning in de wijk plaatsen, “om te laten zien hoe te gek het is in een duurzame woning te verblijven.” Ook wilden ze inwoners vrij laten in de keuze voor isolatie, een warmtepomp of zonnepanelen.

ENERGIEROTONDES EN WINDTURBINES

Ook bij de overige teams bleek aan plannen geen gebrek. Warmtesensoren in huis, warmte en koude-opslag voor flats, smart heating grids, het creëren van saamhorigheid en zorgen voor onveranderd comfort. Team Rensa van de HAN kwam met het idee om restwarmte van industrieën te gebruiken om huizen te verwarmen, zodat de energiekosten zakken. Team Kuijpers, eveneens van de HAN, pleitte voor heuse ‘energierotondes’ en windturbines bovenop flats plaatsen. Onder het motto ‘Geen moetje maar meerwaarde’ wilde Team Kropman van de HAN grote, modulaire warmtepompen plaatsen waar huizenblokken door middel van energie van zonnepanelen en windparken konden worden verwarmd.

Maar zoals bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn. Dat werd Team Heijmans, van de Haagse Hogeschool. De jury kwam tot de conclusie dat hun plan haalbaar en betaalbaar was, mede vanwege het creëren van draagvlak bij bewoners en andere betrokken partijen. Hun oplossing was gebaseerd op een warmtenet in combinatie met warmte/koudeopslag, centrale warmtepompen, zonnepanelen en gebouwisolatie. Ook hield het team rekening met het feit dat niet elke bewoner zomaar wil investeren in isolatie. “Een prestatie van formaat! En dat binnen éen dag!”, aldus voorzitter Van der Laan. Verder noemde ze alle plannen van een verrassend hoog niveau.

EERVOLLE VERMELDING

De winnaars kregen zowel een trofee als een cheque van 4000 euro. Daarnaast bestaat de prijs uit een heuse waterstof-studiereis, maar is de echte kers op de taart dat de gemeente Zoetermeer het winnende plan mogelijk daadwerkelijk gaat realiseren. Een eervolle vermelding was er nog wel voor Team van Dorp van de HAN, die als uitgangspunt hadden ‘dat de mens meer waard is dan de euro’. Hun idee om bewoners via een online platform de regie te geven over de verduurzaming van hun woning, viel bij de jury in goede aarde.

Wil je meer zien van de Techathon? Kijk dan de aftermovie: Techathon 2019

Of kijk de vlog van Joshua.