26 april 2018

SER: veel extra professionals nodig voor energietransitie

Nieuwsmedia besteedden vorige week volop aandacht aan de arbeidsvraag in de technieksector, naar aanleiding van een SER-rapport. Hierin wordt gewaarschuwd voor een groeiend tekort aan goedopgeleide energieprofessionals. SEECE werkt sinds 2013 aan oplossingen voor dit probleem.

'Overal zonnepanelen en boilers, maar te weinig mensen om ze aan te leggen’, kopte NOS vorige week donderdag op haar website. Dagblad Trouw pakte uit met ‘Explosie groene vacatures verwacht’ en het NRC schreef ‘Personeelstekort in vergrijsde industrie’.

ROEP OM ACTIE

Aanleiding was het rapport dat de Sociaal-Economische Raad (SER) donderdag 19 april openbaar maakte: Ontwerpadvies Energietransitie en Werkgelegenheid. Het rapport werd opgesteld na een adviesaanvraag van kabinet-Rutte II. Het kabinet wilde meer informatie over de gevolgen van de energietransitie op de arbeidsmarkt.

De komende periode wordt een tekort van 15.000 mensen verwacht, in de volle breedte van de sector. Op vmbo- en mbo-niveau, maar ook onder hbo’ers en wo’ers. De SER roept in haar rapport op tot actie:

“Voor de slaagkans en het maatschappelijk draagvlak van de energietransitie en het klimaatbeleid is het cruciaal de economische en werkgelegenheidskansen van dit proces te verzilveren, mogelijke knelpunten aan de vraagzijde tijdig te ondervangen en de sociale risico’s op een passende wijze op te vangen.”

DOELGROEPENAANPAK

Het groeiende personeelstekort in de energiesector is natuurlijk geen nieuws voor SEECE. Het centre of expertise maakt zich sinds 2013 hard voor meer goedopgeleide energie-ingenieurs. Met als motto: samenwerken aan betaalbare en betrouwbare energie voor een duurzame wereld.

SEECE identificeert doelgroepen en verbindt deze aan nieuwe projecten. Deze projecten mogen niet kannibaliseren op onderwijsinstellingen, maar moeten energieprofessionals opleiden die zonder de inspanningen van SEECE niet in het vakgebied waren terechtgekomen.

CONCRETE PROJECTEN

Een voorbeeld is Werken en Leren met Energie, dat in 2013 van start ging. Dit is een leerwerktraject, waardoor technisch talent zich vrijwel kosteloos kan laten omscholen tot elektrotechnicus of werktuigbouwkundige op bachelor-niveau. Deelnemers dragen bij aan een kortetermijnoplossing voor het personeelstekort. Ze treden vanaf dag 1 in dienst van een bedrijf dat werkt aan energievraagstukken.

SEECE richt zich sinds kort ook op praktische havisten. Havoleerlingen, die geen reguliere voltijds hbo-opleiding willen volgen, kunnen zich sinds kort aanmelden voor het Operational Network Traineeship. Deelnemers aan het traject krijgen een contract bij netwerkbedrijf Alliander én starten aan een technische hbo-opleiding op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

DIRECTE GEVOLGEN PERSONEELSTEKORT

Met deze - en veel meer - projecten oefent SEECE op korte termijn invloed uit op de arbeidsmarkt. De gevolgen van het personeelstekort zijn namelijk al zichtbaar. Netbeheerders waarschuwen voor stroomuitval, windmolens en zonneweides kunnen niet worden opgeleverd vanwege onvoldoende capaciteit en energieprojecten lopen vertraging op omdat netbeheerders de aansluitingen niet op tijd kunnen realiseren.