23 januari 2018

HAN creëert nieuwe onderwijslocatie voor ‘energie in de gebouwde omgeving’

Afbeelding-SEECE-2021

Techniekstudenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) werken vanaf februari op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) aan het thema ‘energie in de gebouwde omgeving’. Dat doen ze in samenwerking met bedrijven.

Niet alleen de energiesector werkt met man en macht aan de transitie naar duurzame energie. In de loop der jaren worden woningen losgekoppeld van het Nederlandse gasnet en worden gebouwen drastisch gerenoveerd. Woningen van de toekomst wekken energie op, gaan ‘slim’ met die energie om en zijn tot in de puntjes geïsoleerd.

HYBRIDE LEEROMGEVING

De HAN wil dat studenten goed voorbereid zijn op dit soort uitdagingen. Daarom werkt de hogeschool aan Energy for Sustainable Built Environment (ESBE), een hybride leeromgeving in het Powerlab, op het Arnhemse IPKW. Hier gaan studenten van de faculteit Techniek vanaf hun tweede jaar aan de slag met energievraagstukken in de gebouwde omgeving.

ESBE is niet voor niets buiten de muren van de HAN gevestigd. Studenten werken samen met bedrijven uit de regio en maken daardoor kennis met echte vraagstukken. ‘De gebouwde omgeving is een vrij groot marktsegment. Hier in het achterland van de HAN zitten veel bedrijven die hierin actief zijn’, aldus Rob ter Steeg, onderzoeker bij het lectoraat Meet- en Regeltechniek van de HAN en initiatiefnemer van ESBE.

VERBONDENHEID

In de regio Arnhem-Nijmegen zitten veel bedrijven die energie-gerelateerde systemen voor woningen leveren of in de woningbouw zitten. ‘De focus ligt op installaties. Je kunt gebouwen en energie niet los van elkaar zien. Als je een woning wilt verduurzamen, kun je er een warmtepomp in zetten. Maar als je dat doet, moet je zorgen dat de woning goed geïsoleerd is. Anders heeft het weinig zin’, geeft Ter Steeg als voorbeeld.

Omdat vakgebieden overlappen, werken studenten vanaf februari in multidisciplinair verband. In eerste instantie zijn vooral studenten van het Instituut Engineering (elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en industrieel productontwerpers in opleiding) bij de nieuwe leeromgeving betrokken, maar ook studenten Built Environment en ICT-studenten kunnen aan ESBE-projecten deelnemen.

POWERLAB

In een later stadium steken mbo-studenten van het Rijn-IJssel College hun handen uit de mouwen in ESBE. Het Powerlab, waar de hybride leeromgeving gevestigd wordt, is sterk verbonden met mbo-onderwijs.

Met ESBE creëert de HAN een plek waar studenten en bedrijven aan hetzelfde thema kunnen werken, ook al zijn ze niet actief in hetzelfde vakgebied. Een beproefde methode. In september 2017 werd het Mobility Innovation Center (MIC) geopend op het IPKW, tevens een hybride leeromgeving. Daar werken studenten met bedrijven aan energievraagstukken, op het gebied van mobiliteit.