27 juni 2018

Eerste ESBE-studenten ronden energieprojecten af

Techniekstudenten van de HAN werken sinds februari op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) aan het thema ‘energie in de gebouwde omgeving’. Dat levert concrete resultaten op, zoals een component voor groene daken.

Het Powerlab op het IPKW hangt vol projectposters van tweedejaars HAN-studenten. De ruimte werd begin dit jaar ingericht als hybride leeromgeving, met de naam Energy for Sustainable Built Environment (ESBE). Een plek buiten de hogeschool, waar studenten van verschillende opleidingen in groepen aan bedrijfsprojecten werken.

WERKEN AAN EEN GROEN DAK

Een van die projecten was in opdracht van Joosten Kunststoffen, een toeleverancier voor infratechniek, watermanagement en groenconcepten. Het bedrijf ontwikkelt onder andere groene daken, die de klimaathuishouding van gebouwen ondersteunen en de afvoer van regenwater reguleren. Studenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde, Industrieel productontwerp en Elektrotrechniek gingen voor het bedrijf aan de slag.

De studenten bouwden een prototype van een regelklep voor groene daken, die zorgt voor een gecontroleerde waterafvoer. ‘Die afvoer is afhankelijk van veel factoren. Uiteindelijk misschien zelfs de regenvoorspelling’, zegt Rob ter Steeg, studentbegeleider en onderzoeker bij het Lectoraat Meet- en Regeltechniek van de HAN. ‘Die kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat het waterpeil zakt, wanneer er regen voorspeld is.’

TEVREDEN OPDRACHTGEVER

Voor de bouw van het prototype overlegden de studenten met hun opdrachtgever. Deze stelde een schaalmodel van een dak ter beschikking, waar het prototype ingebouwd werd. Een geschikte klus voor tweedejaarsstudenten, aldus Ter Steeg. ‘Het leuke van zo’n prototype is dat studenten alle aspecten van het productontwerp tegenkomen, in een tijd die te overzien is.’

De studenten werkten vijf maanden lang, zo’n 16 uur per week aan het prototype. Elke werkweek presenteerden ze hun voortgang. Ter Steeg: ‘in hun pitches lieten ze zien wat ze gedaan hadden, hoe dat in het grotere plaatje paste en wat hun planning was.’ Op die manier werd de vinger aan de pols gehouden. ‘De opdrachtgever was heel tevreden met het eindresultaat.’

STUDENTPRESENTATIES

Op 18 juni presenteerden de studenten hun resultaat, tijdens het congres Samenwerken in de driehoek (de driehoek van onderwijs, onderzoek en onderwijs) in het Powerlab. Dat deden ze samen met hun medestudenten, die aan andere bedrijfsopdrachten werkten in ESBE. Deze hadden allemaal te maken met energie in gebouwen, veelal in de vorm van warmte. Zo werd er gewerkt aan een zonneboiler, energieopslag voor huishoudens en een systeem dat verwarming in huizen een stuk efficiënter maakt.

Oost Nederland Energiek (ONE) maakte deze video van de bijeenkomst, waarin het belang van samenwerking tussen hbo en mbo naar voren komt.

NIEUWE GROEPEN

In september 2018 gaan nieuwe groepen studenten aan de slag met bedrijfsopdrachten in ESBE. En niet alleen rond het thema ‘energie in de gebouwde omgeving’. Op IPKW zijn meerdere hybride leeromgevingen, die de komende tijd worden uitgebreid. Deze zijn onderdeel van de O-zone, dat wordt gesteund door de provincie Gelderland.