Samenwerking in de driehoek

HAN Automotive Research zoekt verbinding met Brainport Industries Campus

352721 Brainport Industries Campus

Een gezelschap van onderzoekers vanuit HAN Automotive Research woonde op vrijdag 5 november een bijzonder inspirerende dag bij op Brainport Industries Campus (BIC) / Fontys Hogescholen in Eindhoven. De boodschap van de dag was die van samenwerking in de driehoek.

Samenwerken geactiveerd

Dat samenwerken in de driekhoek betekent in dit geval samenwerking met het bedrijfsleven in bedrijfsgerichte en educatieve projecten die met eigen ogen konden worden aanschouwd.

John Blankendaal, Managing Directeur van Brainport Industries (BIC) en originele bedenker en aanzwengelaar van het BIC, sprak naar aanleiding van het bezoek zijn voornemen uit om een tegenbezoek te brengen aan IPKW in Arnhem waar het Mobility Innovation Centre (MIC) en het Smart Production Centre for Advanced Automotive Applications (SPC|3A) van de HAN zijn gevestigd. Het werkwoord 'samenwerken' kan daarmee verder geactiveerd worden, zodat de inspiratie blijft rondstormen.

Smart Industry vlaggenschip

Het BIC, dat in 2019 is ingericht, is een omgeving die geheel in het teken staat van samenwerking in en met de High-Tech leveranciersketen. Met 112 nationale partnerbedrijven wordt onderzoek, ontwikkelingen en opleiding gestimuleerd en (be)geleid. BIC is een Smart Industry vlaggenschip met groeiende internationale faam.

John Blankendaal ontving het gezelschap en startte de rondleiding met een helder overzicht van het ontstaan en de inzet van het BIC. Hierbij gaf hij duidelijk aan dat 'samenwerken' voor hem een werkwoord is. Met elkaar de taart vergroten en niet vechten om een grotere taartpunt is daarbij cruciaal.

Het BIC onderscheidt zich in de wijze waarop ze dit nastreeft. Het is een coöperatie waarbij 112 partner-bedrijven zijn aangesloten. Alleen leveranciers, geen OEM’s, kunnen hierin participeren. Ook de insteek van samenwerking door en met de gehele (high-tech) waardeketen, ongeacht regio- of internationale grenzen, is inspirerend én zeker uniek te noemen.

352722 Brainport Industries Campus kijkje in het gebouw
352720 Brainport Industries Campus met sheet over de toegevoegde waarde van BIC.

Enthousiasme stroomt

Een volledige rondleiding door het hele complex van 100.000 m2 (fase1) was teveel van het goede dus werd het een bezoek aan Fontys (hbo) en Summa college (mbo), beide huurders in het complex. Om daar te komen werden enkele van de enorm grote hallen doorkruist.

Het BIC is nog steeds groeiende. Fase 2 beoogt een totaal oppervlakte van 300.000 m2. In het huidige complex is, ondanks de grootte en Covid19, toch goed te merken dat hier een bruisend energie van enthousiasme stroomt.

Het belang van het BIC voor ontwikkeling en opleiding bleek duidelijk uit de toelichting bij de bezoeken aan Fontys en Summa. Beide opleiders hebben grote ruimtes ter beschikking waarin state-of-the-art apparatuur aanwezig is om studenten actief practica te laten uitvoeren in samenwerking met bedrijven.

3D-printrobots

Zo heeft het Summa College een werkplaats van 2500 m2 om mensen van 15 tot 65 jaar op te leiden. Dat is enorm inspirerend.

Datzelfde geldt zeker ook voor de 3D-printrobots die Fontys hogeschool heeft staan en de modulair digitaal aangestuurde systemen die door studenten gebouwd en doorontwikkeld worden binnen praktijkgerichte projecten op basis van praktijkgerichte vragen van bedrijven die gehuisvest zijn in het BIC, maar ook door externe bedrijven.

Het HAN-gezelschap heeft deze dag als een zeer inspirerende gelegenheid ervaren om te zien hoe andere opleiders hun samenwerking met het bedrijfsleven hebben vormgegeven. De indrukken en de kennis van deze dag zullen zeker hun waarde hebben bij de verdere ontwikkeling van Connectr.

352723 Brainport Industries Campus presentatie aan een groep HAN-onderzoekers

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over deze samenwerking in de driehoek? Neem dan contact op met Peter Coppens via e-mail Peter.Coppens@han.nl