Multidisciplinair samenwerken Over doeners met rare vragen

304842 Henry Lootens geeft college in het Powerlab - multidisciplinair samenwerken (Nico Hoeijmans)

“Studenten stellen de beste vragen, omdat ze nog niet binnen de kaders van specifieke kennis denken” vertelt Henry Lootens glunderend. “Mijn eerste reactie is vaak: ‘wat een rare vraag’. Laatje dat dan even op je inwerken, dan blijkt hun denkrichting ineens best slim!”

Door samen te werken met experts uit het werkveld én studenten uit andere richtingen, proeven studenten aan de realiteit en denken ze verder dan hun neus lang is. Op hun beurt inspireren zij professionals in het vak.

Al jaren roept Henry dat de HAN meer met alumni moet doen. “Alumni doen zulke gave dingen én ze zijn benaderbaar!” “Ze weten inderdaad ook gewoon hoe de school en studenten in elkaar zitten. Zo iemand neem je serieus!’’ aldus een student Industrieel Product Ontwerpen. Toen was het moment daar en klopte de HAN aan bij de expert op het gebied van gelijkspanning. Henry: ‘‘Ze kwamen bij me van ‘Joh, we hebben een project met studenten, wil je...’ Ik zo: ‘JA’. ‘…Ja, maar je weet nog helemaal niet…’, ‘JA!’”. Het maakte Henry geen bal uit waar het project over ging, zijn gebeden waren eindelijk verhoord. Hij wilde gewoon aan de bak!

Verbondenheid

Bij een expert, die ook nog grote speler is binnen zijn vakgebied gelijkspanning, denk je wellicht aan een zelfingenomen type die richting pensioensleeftijd gaat. Niets is minder waar. Henry Lootens is een jonge, bevlogen alumnus en hij voelt zich verbonden met studenten. “Ik wil ze helpen en laten zien wat er in het werkveld gebeurt.” Deze studenten zijn immers toekomstig potentieel. “Met alle respect voor school, maar een technisch vak leer je door het te doen. En als de scholen het ze niet bijbrengen, dan ga ik dat maar doen!” Het gat tussen scholen en de arbeidsmarkt moet dicht. Dit is zijn manier om ze met elkaar te verbinden.

DOE eens duurzaam

Ook studenten willen graag doen! Daarom zijn ze gebaat bij praktisch raakvlak met het werkveld. Door samen te werken met experts en bedrijven zien ze praktijkvoorbeelden. Henry: “Niks is zo frustrerend als een boekje waarin dingen staan die nooit gaan gebeuren.” Een studente Industrial and Power Systems beaamt dit: “Onderzoek en kennis opdoen is wel leuk, maar na een tijdje wordt het een duffe bedoeling.” Door verschillende invalshoeken te benutten en samen ‘hands-on’ te bouwen aan een energiecontroller, maken studenten zichzelf met hun toepasbare kennis nuttig voor een energie neutrale toekomst. Omdat er een bruikbaar product wordt opgeleverd, slaan experts en tech-bedrijf Contecto tevens een maatschappelijk verantwoord slaatje uit dit project. “We moeten broodnodig toe naar een duurzame samenleving. Door samen te doen maken we positieve impact.”

“Niks is zo frustrerend als een boekje waarin dingen staan die nooit gaan gebeuren.

Multidisciplinair

Een energiecontroller klinkt erg technisch. Toch werken er meer dan alleen ras-techneuten aan een energie neutrale toekomst. Studenten uit 4 verschillende studierichtingen - Werktuigbouwkunde, Industrial and Power Systems (Elektrotechniek), Embedded Systems Engineering (Elektrotechniek) en Industrieel Product Ontwerpen - versterken elkaar. Door multidisciplinair samen te werken verbreden de studenten actief hun kennis. “We weten nu een beetje van alles en dat maakt je nieuwsgierig naar wat de anderen doen.” Een opvallend verschil was dat studenten van Elektrotechniek met creativiteit naar de details van technologische oplossingen kijken, terwijl studenten van Industrieel Product Ontwerpen breed naar een geheel kijken. Dat is verfrissend. “Doordat je wordt gestimuleerd buiten je eigen hokje te denken, ga je ineens rekening houden met dingen waar je nooit aan dacht.” Tunnelvisie maakt geen schijn van kans!

Zegen of vloek?

Henry Lootens ziet dit multidisciplinair samenwerken als een zegen en een vloek: “Het is heel goed dat je leert samenwerken met studenten van andere opleidingen. Uiteindelijk is het erg handig als een typische techneut leert praten.” Bovendien stimuleert multidisciplinair samenwerken ‘out of the box-denken’; “Je wordt regelmatig op een ander spoor gebracht omdat iemand nog niet weet wat voor sporen er zijn.” Dan werkt het als een trein! Een beetje terughoudend is Henry ook: “Ik ben wel altijd bang dat er alleen maar generalisten worden opgeleid. Als je van alles een beetje weet, weet je eigenlijk van alles net niks.”

Toekomstige experts

Toch blijken de studenten ook ambities te hebben om, net als Henry, expert te worden in hun eigen vakgebied. “Ik vind het fijn om overal over te kunnen meepraten, maar ik wil mezelf nog wel meer naar één richting specialiseren. Ik ben nog niet uitgestudeerd.” Henry kan dus opgelucht ademhalen, want de sector heeft deze toekomstige experts keihard nodig. Alumni in de strijd gooien om studenten te enthousiasmeren blijkt dus inderdaad zo gek nog niet.

304843 Henry Lootens geeft college in het Powerlab 2 - Multidisciplinair samenwerken (Nico Hoeijmans)
Henry Lootens vertelt tijdens zijn college

De HAN investeert met het Powerlab op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in een leeromgeving die een brug slaat tussen kennis en praktijk, genaamd ‘Energy for Sustainable Built Environment’ (ESBE). In samenwerking met bedrijven en experts geeft ESBE studenten de opdracht te werken aan een Open Source Energy Manager (OSEM); een energiecontroller om woonwijken in één keer energieneutraal te maken. Henry Lootens is als expert betrokken bij dit project. Hij is bestuurslid van Stichting Gelijkspanning Nederland en alumnus Elektrotechniek van de HAN.