Voor havo 3/4 en mbo niveau 4

Technische Bedrijfskunde ontwikkelt fietsspel voor scholieren

3e5df368-0cf2-11ee-a890-02565807075b Technische Bedrijfskunde spel De Fietsfabriek Digital Shadow met Pieter Ravensbergen bij beeldscherm voor uitleg

Vanuit Technische Bedrijfskunde aan de HAN is het spel 'De Fietsfabriek' ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. Het idee is om hiermee naar middelbare scholen in de regio van Arnhem te gaan. Voor wie is dit spel specifiek bedoeld?

Keuzeprofiel Economie en Maatschappij

Doelgroep is havo 3/4, met name scholieren die een Economie en Maatschappij (E&M) profiel hebben gekozen, maar nog niet weten dat ze met dit profiel ook Technische Bedrijfskunde kunnen kiezen op het hbo. Het spel is ook geschikt voor mbo'ers (niveau 4).

De opleiding Technische Bedrijfskunde combineert kennis van industriële productieprocessen met bedrijfskunde. "Als technisch bedrijfskundige lever je een belangrijke bijdrage aan innovaties", zegt Pieter Ravensbergen, docent en coördinator van de opleiding. Hij heeft, samen met collega’s, een spel ontwikkeld waarmee mbo’ers en havisten kunnen ontdekken wat een technisch bedrijfskundige doet.

Het is een bordspel waarbij 3 teams van minimaal 5 scholieren dit kunnen spelen in een klaslokaal. In het spel zijn 3 Nederlandse fietsfabrieken actief. Deze fabrieken gaan tegen elkaar strijden om de beste fietsfabriek te worden!

Hoe start je en wat is het doel?

Bij de start van het spel worden de deelnemers (tussen de 20 en 30 personen) evenredig verdeeld over 3 teams. Ieder team krijgt een fabriek tot zijn beschikking.

Het spel is gericht op de maakindustrie waarin alle teams verkooporders binnenkrijgen die ze zo goed mogelijk moeten uitvoeren. Om dat te kunnen doen, moeten ze de werkvloer zo productief mogelijk inrichten (lay-out, logistieke besturing et cetera). De fietsfabrieken worden onder andere bedreigd door verplaatsing van productie naar China. Reden is de relatief hoge loonkosten in Nederland. Het gaat dus om behoud van werk in Nederland.

Wat gebeurt er in de Fietsfabriek?

In de Fietsfabriek worden fietsen in elkaar zet. Fietsen in de vorm van puzzeltjes. Voor iedere fiets die in elkaar gezet moet worden, is er een puzzeltje van 7 stukjes. Als je het puzzeltje in elkaar hebt gezet heb je 1 fiets af.

Let op! Want er zijn verschillende fietsen in omloop. Er zijn e-bikes en gewone fietsen in heren- en damesvorm. En dan zijn ze er nog mét en zonder mand.

98859 Arnhem fiets in winkelstraat
In het spel 'De Fietsfabriek' leert de scholier meer over de maakindustrie

Hoe wordt het spel gespeeld?

In het spel worden achtereenvolgens 3 proefronden gespeeld waarin stap voor stap het spel wordt uitgelegd. Iedere ronde wordt er meer informatie en worden meer uitdagingen aan het spel toegevoegd. Mét uitleg zodat de spelers kunnen leren hoe ze het spel kunnen gaan winnen. De 1e ronde duurt 10 minuten. De 2e en 3e ronden duren elk 15 minuten.

Na de 3 proefronden begint het eindspel. Dat duurt 30 minuten. Alles wat je geleerd hebt kan je nu in de praktijk brengen. Het einddoel is duidelijk: zorg dat je klanten, werknemers en aandeelhouders nu en in de toekomst tevreden zijn. Als je genoeg geld verdient dan kun je investeren en daarmee een steeds betere fietsfabriek worden!

Wat zijn de opdrachten?

Het spel werkt met verkooporders. De verkooporders moeten de teams zelf omzetten naar productieorders. In de 3e ronde vullen de teams zelf een verkooporder in die verwerkt moet worden. In de eindronde krijgen de teams verkooporders van de spelleiding.

In de verkooporders staat beschreven hoeveel van welke fietsen er moeten worden gemaakt. Voor het afronden van de verkooporders krijg je geld.

Het team dat in de eindronde de meeste opdrachten goed uitvoert verdient het meeste geld en is de winnaar. Niet alle orders zijn even gemakkelijk uit te voeren. Soms is er haast bij. Lukt het om deze spoedorders naast de reguliere orders ook op tijd te voltooien, dan kan je extra geld verdienen.

Als technisch bedrijfskundige lever je een belangrijke bijdrage aan innovaties

Ook onverwachte gebeurtenissen?

Jazeker, net als in het echte leven vinden tijdens dit spel allerlei onverwachte gebeurtenissen plaats. Tijdens het eindspel krijgen de teams events, oftewel gebeurtenissen van de spelleiding. Daarop moet je anticiperen in je werk en je plannen. De events variëren van kapot gereedschap tot en met vertraagde leveringen en ziekmeldingen.

Hoe kun je geld verdienen?

Tijdens de laatste proefronde krijgen de teams de mogelijkheid om geld te verdienen. Met dit geld kunnen ze bepaalde investeringen doen die de assemblage vergemakkelijkt en de risico’s op vertragingen beperken.

Bij de eindronde begint iedereen weer op € 0. De gedane investeringen mogen ze echter behouden en gebruiken in het eindspel.

Interesse gewekt en wil je meer informatie?

Neem contact op met René Homan, docent bij de opleiding Technische Bedrijfskunde, via e-mail: rene.homan@han.nl

Bronnen: HAN, TechGelderland
Fotografie: Erik van 't Hullenaar