Laat je inspireren Verhalen van alumni: Puck Rijs

a0df69fc-0ce5-11ee-9be5-02565807075b Atletiekbaan binnen Gymnasion

Wij zijn trots op onze alumni. Waar komen ze na hun opleiding terecht? En waarom hebben ze bepaalde beslissingen gemaakt? Deze week vertelt Puck wat haar masteropleiding heeft opgeleverd op zowel professioneel als persoonlijk vlak.

Puck Rijs heeft de master Sport- en Beweeginnovatie afgerond en is nu beleidsmedewerker jeugd & onderwijs bij de Gemeente Venray. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het jeugdbeleid en het beleid rondom leerplicht. Maatschappelijke vraagstukken staan altijd centraal. Ze schrijft plannen en adviseert de wethouders of het bestuur.

Een opleiding kiezen, vond ze niet gemakkelijk. “Ik ben erg zoekende geweest naar welke opleiding bij me zou passen. Ik vond en vind nog steeds heel veel dingen leuk.” Ze verdiepte zich in verschillende opleidingen en koos voor Sportkunde. In het begin van de studie twijfelde ze even om over te stappen naar de universiteit. “Dat heb ik toch niet gedaan. Ik vond dat een hbo-opleiding voor mij en mijn toekomstige werk juist heel waardevol is. Je hebt namelijk meteen praktijkervaring.”

Zoektocht naar een master

Puck wist meteen dat ze een master wilde gaan volgen. “Ik vind dat je altijd het beste uit jezelf moet proberen te halen.” De zoektocht naar een master bleek alleen niet gemakkelijk. Na haar opleiding schreef ze zich in voor een master bewegingswetenschappen aan de universiteit. Daar moest ze een toelatingstoets doen. “Ik kwam 5% tekort voor toelating. Daar baalde ik erg van.”

Ze besloot om te gaan werken, maar na 2 jaar begon het weer te kriebelen. Ze ging op zoek en kwam uit bij de master sportbeleid en sportmanagement. “Om de master te starten, moest ik een jaar cursussen volgen en erna ingeloot worden. Net toen ik aan de cursussen begon, kreeg ik een fulltime baan aangeboden. Dat kon niet gecombineerd worden, dus mijn masterplannen gingen opnieuw de kast in.”

Na een aantal jaar ging ze opnieuw op zoek. “Ik zocht naar een passende deeltijd master en kwam terecht bij de master Sport- en Beweeginnovatie van de HAN.”

Ik kon werk en studie combineren, en ik kon aan de slag met het thema innovatie in de sport- en gezondheidssector. Twee vliegen in één klap!

Innovatie en ontwikkeling

Innoveren in de sport- en gezondheidssector staat bij de master centraal. “De master heeft me geleerd hoe ik een innovatieproces kan doorlopen. Veel tools en methodes uit de master kan ik nu in mijn werk toepassen zoals verandermanagement en progressiegericht werk.”

Ook persoonlijke ontwikkeling vormt een belangrijk onderdeel. “Ik werk nu anders dan 3 jaar geleden. Ik begrijp nu beter waarom ik doe wat ik doe. Ik weet wat mijn kwaliteiten, valkuilen en competenties zijn. Dat zet ik nu bewust in.”

Puck is blij dat ze voor de master gekozen heeft. Ook al was de combinatie met fulltime werk erg pittig. “Ik vind dat je altijd moet blijven leren. Voor nu kijk ik wat de toekomst wat me brengt. Als er kansen voorbij komen, dan zal ik ze zeker pakken!”

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Puck? Lees meer over de masteropleiding of kom langs op een open avond!