5 februari 2020

Tweedejaarsstudenten doen uitzonderlijk onderzoek naar slim laden

34295 Groene Laadpaal met bordje duiding alleen parkeren met e-voertuig

Drie tweedejaarsstudenten van de opleiding Elektrotechniek presenteerden dinsdag 28 januari de resultaten van hun onderzoek naar slim laden. Ze ontwikkelden een systeem waardoor laadpalen kunnen communiceren met zonnepanelen.

Internationale studenten Pham Minh Nhat, Kalin Dyankov en Christian Batog hielden 28 januari een posterpresentatie op de faculteit Techniek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Op een bord naast hen prijkte de projecttitel ‘Smart EV Charching Pole’ met daaronder tekst en uitleg, op de tafel waar ze zaten stonden laptops met Python-code.

Het zijn resultaten van een zogenaamd semester 3-project. Techniekstudenten van de HAN werken in verschillende fases van hun studie aan opdrachten voor het bedrijfsleven en onderzoeksgroepen. Vaak in een hybride leeromgeving, zoals het Mobility Innovation Center of het Power Lab op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem.

SMART EV CHARCHING POLE

De Smart EV Charching Pole-studenten ontwikkelden een draadloos wifi-systeem dat communicatie tussen zonnepanelen en bestaande laadpalen mogelijk maakt. Die communicatie is noodzakelijk om de batterijen van elektrisch aangedreven voertuigen automatisch op te laden wanneer zonne-energie beschikbaar is en het laden te stoppen op momenten waarop de zon juist niet schijnt.

Het studentproject sluit aan op een bestaande onderzoekslijn van het lectoraat Meet- en Regeltechniek van de HAN. De hogeschool doet al jaren onderzoek naar slim laden en heeft zelfs een aantal laadpalen die gekoppeld zijn aan een lokaal off-grid energienetwerk. De onderzoeksgroep maakt zich hard voor een betrouwbare en betaalbare energievoorziening. Onderzoek naar elektrisch laden is daar een belangrijk onderdeel van.

OVERBELASTING VOORKOMEN

Het systeem van de studenten kan overbelasting van het elektriciteitsnet voorkomen. Het gebruik van elektriciteit neemt de komende jaren zeer waarschijnlijk toe, onder andere door de opkomst van elektrische voertuigen. ‘Wanneer auto’s opladen, oefenen ze veel druk uit op het algemene elektriciteitsnet. In de toekomst, wanneer de meeste auto’s elektrisch zijn, laden ze waarschijnlijk op dezelfde momenten en dat kan enorme problemen opleveren’, zegt student Kalin Dyankov.

‘Het goede aan deze oplossing is dat we een specifiek protocol gebruiken dat gemakkelijk opgeschaald kan worden’, vervolgt Dyankov. Of de oplossing van de studenten uiteindelijk op grote schaal wordt toegepast moet nog blijken. Student Pham Minh Nhat gaat tijdens zijn stageperiode door met de ontwikkeling van het communicatiesysteem bij het lectoraat Meet- en Regeltechniek. Metingen in die periode moeten uitwijzen of het communicatiesysteem inderdaad een geschikte oplossing is.

UITZONDERLIJK RESULTAAT

Geschikt of niet, het resultaat dat de studenten boekten is uitzonderlijk, laat lectoraatsonderzoeker Trung Nguyen weten. Nguyen gaf de drie studenten de opdracht om het communicatiesysteem te ontwikkelen. ‘Ze hebben goed werk geleverd. Het zijn pas tweedejaarsstudenten en ze begonnen aan het project met weinig kennis. Ze hebben veel nieuwe dingen moeten leren en dat hebben ze zelf gedaan’, aldus Nguyen.

Om een idee te geven van het doorzettingsvermogen van de studenten: wanneer ze aan het project begonnen beheersten ze de programmeertaal Python niet, terwijl deze nodig was voor de ontwikkeling van het systeem.‘Dat is de meest populaire programmeertaal voor het open ontwikkelingsplatform’, zegt Nguyen. Die taal kreeg het projectteam in korte tijd onder de knie.