8 maart 2019 Technische sector en hogescholen gaan samenwerken in expertisecentrum Building Technology

Afbeelding-SEECE-2021

Techniek Nederland, Opleidingsfonds OTIB en vier hogescholen gaven 28 februari het startschot voor het Center of Expertise HUB (Human Capital for Building Technology).

Met de oprichting van het expertisecentrum breidt de technieksector kennis en opleidingen op het gebied van gebouwtechnologie uit en versterkt het de innovatiekracht.

Dat is nodig want technisch dienstverleners hebben in toenemende mate behoefte aan praktisch opgeleide hbo’ers en snelle opscholing voor hun technische vakmensen. De HAN wordt in het Center of Expertise HUB (Human Capital for Building Technology) vooral vertegenwoordigd door het zwaartepunt SEE (Sustainable Energy & Environment), Centre of Expertise SEECE. De nieuwe Associate degree-opleiding Gebouwgebonden Installatietechniek kan hierin worden gezien als een tastbaar 1e resultaat.

INNOVATIE

Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland vindt de oprichting van het expertisecentrum cruciaal. ‘We hebben meer hbo’ers nodig om de innovatiekracht van de branche te versterken. De technische sector is de komende jaren onmisbaar voor het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd, zoals de energietransitie, mobiliteit, verstedelijking en toenemende complexiteit van onze infrastructuur. Om die ambitie te kunnen waarmaken, zijn meer hbo’ers nodig met kennis van onder meer digitalisering, cybersecurity, integraal ontwerpen, multidisciplinair samenwerken en duurzame energietechnieken.’

MEERDERE HOGESCHOLEN

Het Center of Expertise HUB is een primeur; het is het eerste expertisecentrum waaraan meerdere hogescholen deelnemen. Behalve de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zetten ook Hogeschool Utrecht, Hanzehogeschool en Hogeschool Saxion vandaag hun handtekening onder de samenwerking. Ook twee Lectorenplatforms, Urban Energy en Energievoorziening in Evenwicht participeren. Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) en Stichting Promotie Installatietechniek (PIT) investeren in het nieuwe samenwerkingsverband.

AMBITIE

De doelstellingen van het Expertisecentrum zijn ambitieus. De samenwerking richt zich onder meer op het stimuleren van meer instroom in techniekgerelateerde studies, het vormgeven van aantrekkelijke leerarrangementen en studiebanen en het creëren van een digitaal platform voor kennisuitwisseling tussen hogescholen, bedrijfsleven en studenten.

PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK

De initiatiefnemers stimuleren met het expertisecentrum praktijkgericht onderzoek in gebouwtechnologie en versterken de relatie tussen het hbo en de vraag vanuit het bedrijfsleven. Bovendien komt er samenwerking tot stand tussen docentenplatforms, bestaande expertisecentra en hogescholen en bedrijven. Terpstra: ‘De installatiebranche groeit de komende jaren razendsnel. Om het groeitempo te kunnen bijhouden, zijn hbo’ers voor ons van onschatbare waarde. Voor ondernemende en innovatieve hbo’ers is er in de technieksector een prachtig carrièreperspectief.’