20 mei 2020 Student deelt ervaring met Operational Network Program: “Ik moet techniek voelen, zien en ruiken”

Afbeelding-SEECE-2021

Na een zoektocht naar de ideale studie kwam Scott Tacke terecht bij het Operational Network Program, een leerwerkprogramma voor praktische hbo-technici. Nu werkt hij aan hoogspanningstechnologie bij Qirion én studeert hij Elektrotechniek op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In de woning van Scott Tacke zijn verschillende sporen van zijn passie te vinden, vertelt hij in een interview. Een stel peperplantjes bijvoorbeeld, met sensoren die laten weten of zijn gewas iets nodig heeft. ‘Dankzij de sensoren kun je zien of je ze water moet geven, of ze genoeg licht krijgen en hoe warm het is.’

Tacke houdt van techniek. Toen hij in het vierde jaar van het vwo zat, wist de student zeker dat hij een technische hbo-opleiding wilde volgen. ‘Ik wilde hbo-Autotechniek doen en was zo zeker van mijn zaak dat ik van 4 vwo overstapte naar 5 havo. Nadat ik mijn diploma haalde, begon ik enthousiast aan mijn studie op de HAN.’

STUDIESWITCH

‘Na een half jaar bleek Autotechniek geen geweldige keuze. Ik liep vast op het thema verbrandingsmotoren.’ Andere onderwerpen gingen hem beter af. ‘Bij het vak hydraulica waren we bezig met elektronische aansturingen. Ik was een van de weinigen in de klas die dit vrij snel oppikte en de logica erachter begreep. Toen zei een van mijn klasgenoten: waarom ga je geen elektrotechniek doen?’

De opmerking van zijn studiegenoot zette Tacke aan het denken en hij oriënteerde zich op elektrotechnische opleidingen. Hij wilde het liefst een bbl-opleiding doen, zodat hij kon studeren én werken. ‘De koppeling tussen theorie en praktijk kan ik beter leggen als ik zelf ergens aan kan sleutelen. Ik moet het voelen, zien, ruiken.’ Er is alleen één probleem. Bbl-opleidingen zijn op mbo-niveau en dat ziet Tacke niet zitten met zijn vwo-achtergrond en zijn havodiploma.

HBO-NIVEAU

‘Toen kwam ik het ONP-programma van SEECE tegen. Dat sprak me heel erg aan.’ ONP staat voor Operational Network Program en is een deeltijdopleiding voor jongeren met een havo- of mbo-diploma die – net zoals Tacke – op hbo-niveau willen leren en werken. ONP-studenten volgen een associate degree-opleiding en treden in dienst bij Alliander. Zij werken drie dagen in de week en besteden twee dagen aan lessen en zelfstudie.

Tacke solliciteerde bij het netwerkbedrijf en werd aangenomen. ‘Toen begonnen we met een summerschool op de HAN, om onze kennis over elektrotechniek weer een beetje op te halen. Die duurde een week. Daarna kregen we bij Alliander een onboarding; de eerste vier tot zes weken maakten we kennis met de groep, bijvoorbeeld door teambuildingopdrachten. Dat ging heel goed. Iedereen kan het supergoed vinden met elkaar.’

HOOGSPANNINGSTECHNIEK

Na de onboarding gingen de ONP-studenten aan de slag op verschillende plekken binnen het bedrijf. ‘Ik werk bij Qirion, een van de afdelingen van Alliander. Dat is een serviceprovider, voornamelijk in de hoogspanning. Wij doen werk voor TenneT, de landelijke hoogspanningsnetbeheerder, en Alliander zelf heeft ook veel hoogspanningsstations. Ik zit in het team dat verantwoordelijk is voor vermogensschakelaars en meet-componenten.’

Tacke werkt aan verschillende projecten. ‘Ik ben bijvoorbeeld bezig met een schadeonderzoek. Een van de componenten uit een onderstation in Arnhem is kapotgegaan. In totaal hebben we er drie staan. We hebben ze allemaal naar het hoogspanningslab in Duiven gebracht, waar we ze hebben beproefd. We hebben gekeken wat er nou precies mis is en op welke punten ze gefaald hebben.’

THEORIE EN PRAKTIJK

Met dit soort opdrachten in het hoogspanningslab brengt Tacke de theorie die hij op de HAN leert vrijwel direct in de praktijk. ‘Alles wat ik tot nu toe geleerd heb komt op een bepaalde manier terug, ook de basiskennis. Dat vind ik mooi aan mijn werkplek. Ik kan precies zien hoe iets werkt. Bijvoorbeeld een condensator of een spoel.’

Als het aan Tacke ligt, blijft hij voorlopig hands-on bezig met techniek. Wanneer de student klaar is met zijn hbo-opleiding wil hij bij Alliander werken als monteur, ook al is hij dan gediplomeerd ingenieur. ‘Dan ga ik naar buiten en ben ik in het veld. Dan weet ik waar ik voor bezig ben. Als ingenieur in ons team ben je verantwoordelijk voor de monteurs en technici, de uitvoerenden. Binnen ons team is het niet slim om als 21-jarige als ingenieur te beginnen.’ Doorgroeien kan altijd nog.

MEER WETEN?

Meer weten over het programma en de sollicitatieprocedure? Stuur een mail naar Mieke de Vries (Mieke.deVries@han.nl).