6 november 2014 SEECE tekent Techniekpact Achterhoek & Liemers

Afbeelding-SEECE-2021

SEECE ondertekende 28 oktober 2014 het Techniekpact Achterhoek & Liemers bij de DRU Cultuurfabriek in Ulft. Het centre of expertise initieerde een nieuw leerwerktraject, dat scheefgroei op de arbeidsmarkt tegengaat.

Het doel van het TechniekPact is voldoende jonge mensen op te leiden in de techniek om de vergrijzing te kunnen ondervangen. Het aanpakken van een mogelijke scheefgroei op de Gelderse arbeidsmarkt is daarbij een belangrijk aandachtspunt voor de Achterhoek & Liemers.

Daarbij is de Energiesector is voor Gelderland een belangrijke sector gezien de aanwezigheid van veel energiebedrijven in de regio en de grote hoeveelheid mensen die in Gelderland in de energie werken.

Het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) en de hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zijn partijen die mede het TechniekPact ondertekenen vanuit de hbo leer-/werktrajecten in de Energiesector.

De publiek-private samenwerking Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) is de initiatiefnemer van het project Werken en Leren met Energie. Het project is een oplossing voor het structureel en groeiend tekort in de energiesector aan technische arbeidscapaciteit op hbo-niveau.

Oorzaken van dit tekort zijn de grote vervangingsvraag (grijze golf) en een toenemende behoefte aan hoger opgeleiden. Onder andere vanwege de transitie naar duurzame energie. In Werken en Leren met Energie worden technische talenten in dienst genomen door energiegerelateerde bedrijven en studeren zij tegelijkertijd Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

De deelnemers hebben bij de start van het traject een mbo-niveau en nog geen actieve relatie met energie. In het traject werken deelnemers drie dagen per week voor een bedrijf en studeren de andere twee dagen. Regionale bedrijven die deelnemers in dienst hebben zijn: Alliander, NN Netherlands B.V., Civon, Iv-Industrie en QConcepts. De Provincie Gelderland ondersteund het project.

Het eerste jaar van het project was succesvol. Er nemen inmiddels 42 student-werknemers deel aan het leerwerktraject. Ervaring leert daarbij dat de uitval erg beperkt is. Alle leerwerkers die via SEECE een baan hebben gevonden, nemen nog steeds deel aan het traject. Het zijn uiterst gemotiveerde werknemers.