20 januari 2020

LEVE-lectoren vertellen over het belang van een goede informatievoorziening

Afbeelding-SEECE-2021

Lectorenplatform Energievoorziening in Evenwicht (LEVE) stond maandag 20 januari in een bijlage van het Financieele Dagblad.

Lectoren Jeike Wallinga (Windesheim) en Jan-Jaap Aué (Hanzehogeschool) merken op dat overheid, markt, industrie en consumenten onvoldoende geïnformeerd zijn over de energietransitie. Daar willen zij verandering in brengen.

Het lectorenplatform is een bron van informatie voor iedereen die te maken heeft met de energietransitie, in het bijzonder met energiebalanceringsvraagstukken. ‘LEVE functioneert hierbij als onafhankelijke kennisinstelling, vertellen zowel Wallinga als Aué. Aué vult daarop aan: ‘We zijn een objectief kennisplatform dat het maatschappelijk belang van alle partijen in dit kader aan elkaar koppelt.’

De informatie die LEVE verstrekt is grotendeels afkomstig van lectoraten van hogescholen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Windesheim, Hogeschool Rotterdam, Avans Hogeschool, Hogeschool Saxion en Hogeschool Zeeland zijn bij het platform betrokken. De onderzoeksgroepen van deze hogescholen bundelen kennis en voeren gezamenlijk onderzoek uit.

Het feit dat hogescholen de kern van het kennisplatform staan heeft een belangrijke meerwaarde, aldus de lectoren. ‘We staan voor een praktijkgerichte benadering van onderzoek naar het energiesysteem, zoeken daardoor veel de samenwerking met bedrijven, maar zijn bovenal in staat studenten, de medewerkers van de toekomst, mee te nemen in de maatschappelijke ontwikkelingen omtrent energie.’ benadrukt Aué in het artikel.