16 december 2019 HAN W@TTS: state-of-the-art materiaal voor energieonderwijs en -onderzoek

Afbeelding-SEECE-2021

Janneke Hoekstra, directeur van de faculteit Techniek, knipte in de middag van 11 december een lichtgevend snoer door dat prompt van kleur veranderde. Groene – in plaats van rode – lampjes symboliseerden de lancering van HAN W@TTS - Infrastructure for Research and Education on Power Systems.

Op de HAN University of Applied Sciences in Arnhem staan opslagsystemen, practicumsets voor elektrotechnieklessen, een tafel die een smart grid simuleert, trainingssystemen waarin allerlei energiecomponenten aan elkaar gekoppeld zijn en nog veel meer. Het is een arsenaal aan energietechnologie die door verschillende partijen gebruikt kan worden voor onderwijs en onderzoek. Al deze technologie valt voortaan onder de vlag van HAN W@TTS.

BELANG VOOR ONDERZOEK

Voorafgaand aan de lancering werd het belang van state-of-the-art energietechnologie benadrukt voor de tientallen aanwezigen. Lector Meet- en Regeltechniek Aart-Jan de Graaf vertelde hoe het gebouw van het instituut Engineering jaren geleden werd omgetoverd in een off-grid energiesysteem voor het project Sustainable Off-grid Powerstation for Rural Areas (SOPRA). Zonnepanelen op het dak van de hogeschool werden gekoppeld aan een slim energiesysteem.

Momenteel maken laadpalen voor elektrische voertuigen ook onderdeel uit van het systeem. Deze setting stelt onderzoekers voor nieuwe uitdagingen en laat zien wat er écht gebeurt wanneer voertuigen worden opgeladen met zonne-energie. ‘Wat betekent het nou als energie niet altijd beschikbaar is? Dit soort opstellingen lokt nieuwe onderzoeksvragen uit.’

BELANG VOOR ONDERWIJS

Bram Steennis, directeur van de afdeling Cursussen, Post-hbo, en Maatwerkopleidingen (CPM) benadrukte tijdens zijn presentatie waarom HAN W@TTS van belang is voor het onderwijs. Hij sprak over de complexiteit van energienetten. ‘De energiewereld is een stuk ingewikkelder geworden. We krijgen bijvoorbeeld te maken met de opwek van zon en wind, waarbij energiestromen ineens alle kanten opgaan en fluctueren.’

De HAN W@TTS-faciliteiten helpen bij het bevatten van lastige energievraagstukken. Zo werd eerder dit jaar een simulator geïnstalleerd die het energienet nabootst. Hierdoor ervaren studenten, cursisten en onderzoekers welke invloed de energietransitie op het elektriciteitsnet heeft. Ze kunnen bijvoorbeeld een kolencentrale uitzetten, een windmolen laten draaien of energie opslaan. Acties die effect hebben op het energienet als geheel.

LEREN SYSTEEMDENKEN

Een groot voordeel van deze simulatietechnologie is dat men leert systeemdenken, blijkt uit de presentatie van Steennis. Hij betoogt dat het moeilijk is om het hele energiesysteem te overzien en dat het lastig is om economische en politieke beslissingen te nemen als het overzicht ontbreekt. ‘De samenhang is ontzettend ingewikkeld. Er zijn best veel deskundigen, maar die zijn opgeleid in een specifiek vakgebied. Dat maakt het bewaken van een totaaloverzicht erg lastig.’

Het is zaak om energieprofessionals op te leiden die dat overzicht wél hebben. De HAN zet daar vol op in. De hogeschool richt zich al jaren op het thema energietransitie en leidt de energieprofessional van morgen op. En de energieprofessional van vandaag, overigens. De HAN W@TTS-infrastructuur wordt niet alleen ingezet voor fulltime studenten, maar ook voor cursisten, deeltijders die al een baan hebben in de energiesector en onderzoekers.

De HAN staat er niet alleen voor. Bij HAN W@TTS zijn veel organisaties uit het werkveld betrokken, veelal partners van het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE). De slogan van het centre of expertise is niet voor niets: samenwerken aan betrouwbare en betaalbare energie voor een duurzame wereld. SEECE is medefinancier en aanjager van HAN W@TTS.

Lees ook: Met HAN W@TTS_ gaat de HAN nu écht op de elektrische toer op SAM by HAN.