7 november 2014 HAN-studenten ontwerpen tegenwindauto

Afbeelding-SEECE-2021

HAN-studenten ontwerpen en bouwen een auto die energie opwekt terwijl die tegen de wind in rijdt. In augustus 2015 doet de HAN voor het eerst mee aan de jaarlijkse wedstrijd Racing Aeolus in Den Helder.

RACE

De voertuigen die deelnemen aan Racing Aeolus zien eruit als gestroomlijnde torpedo’s met windmolens op het dak. De auto's moeten zo efficiënt mogelijk van a naar b, door middel van windenergie die de voertuigen tijdens de race opwekken. Het team dat de hoogste snelheid ten opzichte van de windsnelheid haalt, wint de race.

ONTWERPFASE

In Powerlab werken vijf HAN-studenten van de opleidingen WerktuigbouwkundeIndustrieel Product Ontwerpen en Automotive aan hun eigen windenergieauto. Hun taak: een rijdend prototype ontwikkelen. Deze is in januari gereed, aan het einde van de minorperiode. Daarna bouwen ze verder aan de auto in hun vrije tijd. De studenten hopen dat stagiairs en afstudeerders beschikbaar zijn om de auto klaar te maken voor de race in augustus.

CREATIEF MET EEN KLEIN BUDGET

Het HAN-team gebruikt opvallende materialen. “Wij hebben een relatief klein budget, een klein team en een weinig tijd. Daardoor zijn wij gedwongen om creatief te zijn. We gebruiken lichte materialen die goedkoop zijn en niet voor de hand liggen”, zegt IPO-student Thom Vermazeren.

Het frame wordt van hout gemaakt. “Hout is een prachtig materiaal, gemaakt door de natuur en een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld carbon”, zegt Vermazeren. “En op deze manier vallen we tenminste op als nieuwkomer”, voegt Lotti Verhoeven toe.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING

De auto krijgt een elektrische aandrijving. “Een mechanische aandrijving is – indien goed toegepast - efficiënter dan een elektrische, maar een elektrische aandrijving geeft veel meer vormvrijheid. Daardoor kunnen later in het ontwerpproces gemakkelijk wijzigingen worden aangebracht”, zegt Vermazeren.

PROMOTIE CENTRAAL OPGEWEKTE ENERGIE

De tegenwindauto's die deelnemen aan de race in Den Helder zal je niet snel op de openbare weg zien. Ze rijden tussen de vijf en dertig kilometer per uur. “Maar het is goed om te laten zien dat je kunt rijden op energie die lokaal wordt opgewekt. Onze algemene energievoorziening is afhankelijk van olie en gas dat van heel ver komt. Dit project laat zien dat je on the spot energie kunt opwekken. Bovendien ligt de combinatie van een voertuig en windenergie veel minder voor de hand dan bijvoorbeeld zonnecellen”, zegt Vermazeren. “Daardoor word je gedwongen om onconventionele oplossingen te verzinnen.”

Racing Aeolus stimuleert belangrijke innovaties die niet alleen belangrijk zijn in een tegenwindauto. De voertuigen slaan bijvoorbeeld energie op, om die gelijkmatig over te brengen op de aandrijving. Dit soort kleinschalige energieopslag kan ook op andere manieren worden toegepast. Bijvoorbeeld door huishoudens die zelf duurzame elektrische energie opwekken.

MINOR GREEN S-TEAM

Het project is onderdeel van de HAN-minor Green S-team, waarbinnen studenten van verschillende opleidingen aan bedrijfsopdrachten werken. Deze zijn gelieerd aan duurzame energie. Een andere groep minorstudenten werkt momenteel aan de verduurzaming van festivals.

Update [7 december 2014]

WINDTEST

De windmolen werd eind november getest. Een 3kW-windturbine creëerde een luchtstroom, waarvan de snelheid door middel van een windmeter gekalibreerd werd. De molen draaide in eerste instantie niet zo soepel als gehoopt, doordat er lijmresten op zaten.

Na verwijdering draaide de windmolen soepel, maar de luchtstroom bleek niet dezelfde eigenschappen te hebben als de wind. Daardoor kon de molen niet optimaal getest worden. In een later stadium van het project wordt een betere luchtstroom gecreëerd en de test opnieuw uitgevoerd.