29 oktober 2019 HAN-onderzoeker Asare-Bediako spreekt tijdens Technisch Weekblad-event over netbalans

Afbeelding-SEECE-2021

Ballard Asare-Bediako, hoofddocent en onderzoeker bij het Lectoraat Meet- en Regeltechniek op de Hogechool van Arnhem en Nijmegen (HAN), geeft 19 november een presentatie op een energie-congres in Utrecht. Hij licht alvast een tipje van de sluier op in een artikel van het Technisch Weekblad.

In aanloop naar het congres Ingenieurs in Energietransitie 2019 – Op weg naar een duurzaam energielandschap gaf Asare-Bediako een interview aan het Technisch Weekblad. Hij stipt alvast een aantal belangrijke thema’s aan, dat wordt besproken tijdens de bijeenkomst in Utrecht. Een van die thema’s is menselijk gedrag. Asare-Bediako zet in het interview uiteen waarom technologische vooruitgang alleen niet genoeg is om de energietransitie te verwezenlijken.

Om de balans tussen de vraag en het aanbod van energie te handhaven, moet worden gekeken naar de manier waarop mensen met energie omgaan. ‘We hebben innovaties nodig om ervoor te zorgen dat we de vraag naar en het aanbod van elektriciteit in evenwicht kunnen houden, bijvoorbeeld door elektriciteitsopslag in buurtbatterijen, maar we moeten de elektriciteit ook slimmer gebruiken. Zo proberen de meeste mensen in het weekend het leeuwendeel van de was te doen; aan zulk soort dingen moeten we iets veranderen’, aldus Asare-Bediako.

Op het Instituut Engineering van de HAN in Arnhem werken docentonderzoekers samen met studenten aan oplossingen voor balansproblemen waarin gedrag een rol speelt. Zo staat er op het parkeerterrein van de hogeschool een aantal laadpalen dat wordt gevoed door lokaal opgewekte zonne-energie. Gebruikers van de palen worden gestimuleerd om hun auto te verplaatsen wanneer hun voertuigen volledig zijn opgeladen.

Wie meer wil weten over de balans tussen de vraag en het aanbod van energie, kan zich aanmelden voor het congres Ingenieurs in Energietransitie 2019 – Op weg naar een duurzaam energielandschap. De bijeenkomst is een initiatief van het Technisch Weekblad en Koninklijke NLingenieurs. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is een van de sponsoren.

Lees hier artikel Technisch Weekblad: 'Energietransitie vergt ander gedrag'