5 maart 2020

HAN-cursus over waterstof versterkt automotive-onderwijs

Afbeelding-SEECE-2021

Het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise stelde onderwijsvouchers beschikbaar voor de cursus Waterstof op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Onder meer een student en een docent van de opleiding Automotive maakten daar gebruik van en volgden de cursus.

 ‘De opgedane kennis kan ik direct toepassen in het onderwijs.’

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) startte vorig jaar een vijfdaagse waterstofcursus voor professionals, in samenwerking met de Arnhemse onderneming HyMatters en met ondersteuning van de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NWBA). Deelnemers aan de cursus maken kennis met waterstof als energiedrager.

Om te stimuleren dat de waterstofkennis uit de cursus in het reguliere onderwijs terechtkomt, stelde het Sustainable Electrical Energy Center of Expertise (SEECE) vijf vouchers beschikbaar voor het onderwijsprogramma. HAN-docent Jaap Janssens en HAN-student Wouter Bastiaansen van de opleiding Automotive maakten daar gebruik van. Zij waren onderdeel van de tweede lichting.

STEVIGE BASIS

Bij Janssens zorgt de cursus voor een stevige basis, vertelt de docent. ‘Ik heb nu drie avonden bijgewoond en op die avonden heb ik heel veel geleerd door alleen maar te luisteren. Het is een hele efficiënte manier om kennis op te doen over waterstof en brandstofcellen. Je leert de belangrijkste principes en beperkingen.’

In de lessen die Janssens zélf geeft op de hogeschool richt hij zich vooral op structural design. Maar kennis over waterstof is nuttig voor elke techneut, meent de docent. ‘De kans dat je als automotive engineer in de toekomst met een brandstofcel in aanraking komt is aanzienlijk. Daarom is het belangrijk dat het behoort tot je algemene kennis.’

‘In de toekomst zien we waarschijnlijk een combi van hybride auto’s, elektrische auto’s en auto’s met een brandstofcel’, zegt Janssens. Toch heeft hij de indruk dat kennis over waterstof en brandstofcellen onvoldoende geïntegreerd is in het onderwijs. ‘Ik heb het idee dat waterstof minder speelt dan accu’s en verbrandingsmotoren. Maar dat zie je ook in de industrie. Waterstof moet nog doorbreken.’

HAN HYDROMOTIVE

Janssens past zijn kennis over waterstof vrijwel direct toe op de HAN. Hij begeleidt het HAN Hydromotive-team, een groep studenten die een waterstofvoertuig ontwikkelt. ‘Ik kan studenten prima helpen met het ontwerpen van een chassis, een body en delen van de wielophanging, maar mijn kennis op het gebied van brandstofcellen was beperkt. Daar wilde ik graag wat meer over weten.’

Elk jaar werkt een groep studenten aan een auto die rijdt op waterstof en in het eerste weekend van juli meedoet aan de Shell Eco Marathon, een wedstrijd waarbij het zaak is om zo zuinig mogelijk te rijden. De HAN doet mee in de Urban Concept-klasse. ‘Het voertuig moet kenmerken hebben van een echte auto. Het moet verlichting hebben, een ruitenwisser, de bestuurder moet redelijk comfortabel kunnen zitten, dat soort zaken.’

HAN Hydromotive-teamlid Wouter Bastiaansen nam ook deel aan de cursus Waterstof. De student is technisch manager van het team en lid van het power train-team, dat verantwoordelijk is voor de brandstofcel van het voertuig. ‘Via een SEECE-voucher kon iemand uit het team meedoen met de cursus. Ik hield me al bezig met de brandstofcel dus het was logisch dat ik meeging. Daar ben ik heel blij om.’

TOEPASSING WATERSTOFKENNIS

De lessen die Bastiaansen volgde komen goed van pas voor de waterstofauto waar hij met zijn team aan werkt. ‘Ik heb kennis opgedaan die ik kan toepassen op onze regelstrategie voor onze brandstofcel. Verder leerde ik heel veel kleine dingetjes die ik hier en daar kan gebruiken.’ Met die kennis gaan de studenten onder meer data over het rendement van de brandstofcel realtime uitlezen.

Waterstof heeft Bastiaansen gegrepen. De cursus biedt hem de mogelijkheid om zich te verdiepen in een thema dat nog niet stevig verankerd is in het onderwijs. ‘Ik vind het heel interessant. Volgend jaar ga ik stagelopen; ik zoek een organisatie waar ik iets met waterstof kan gaan doen. Daar wil ik me in specialiseren.’

De tweede editie van de cursus Waterstof, waar Janssens en Bastiaansen aan deelnamen, is inmiddels afgelopen. Donderdag 20 februari deden de deelnemers examen voor hun certificaat. Wie zich ook vijf donderdagen wil verdiepen in Waterstof, kan terecht op deze webpagina voor meer informatie en aanmelding.