10 november 2019

Drie student-energieprojecten in de schijnwerpers

Afbeelding-SEECE-2021

Vanaf het tweede studiejaar brengen techniekstudenten van De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) een groot deel van hun tijd door op IPKW (Industriepark Kleefse Waard) in Arnhem.

Daar werken zij in het derde en in het vierde semester aan projecten met bedrijven. Drie bijzondere opdrachten waar studenten momenteel aan werken.

PROJECT HPV: VERVOER ZONDER BRANDSTOF OF BATTERIJEN

HPV staat voor Human Powered Vehicle: een met menselijke spierkracht aangedreven voertuig. De aandrijving van een HPV kan elektrisch zijn, maar alle energie die daarvoor nodig is, moet door de gebruiker zelf worden opgewekt. Dus geen batterijen, geen brandstof, maar puur natuur. De opdrachtgever is ontwerper Michiel van der Kley, die bekend is als meubeldesigner en als ontwerper van de grootste 3D-geprinte betonnen fietsbrug ter wereld.

Het ontwikkelen van een HPV is een omvangrijke klus. Vandaar dat zestien studenten hieraan werken. Vier studenten Industrieel Product Ontwerpen hebben het ontwerp van de HPV gemaakt. Zes studenten Werktuigbouwkunde zijn verantwoordelijk voor de constructie: een zelfdragende carrosserie, die is opgebouwd uit 3D-geprinte delen. Zes studenten Elektrotechniek hebben de taken passend bij hun differentiatie verdeeld: het elektrisch systeem en de aandrijving worden ontwikkeld door studenten Industrial and Power Systems. De slimme userinterface en het dashboard worden gemaakt door studenten Embedded Systems. De studenten hebben acht weken achter de rug en nog zestien weken voor de boeg.

PROJECT SKID: DE VOLGENDE STAP

Nederland gaat van het aardgas af, als het aan het huidige kabinet ligt. Daarom moet de verwarmingsinstallatie in veel woningen worden aangepast. Verwarmen met een warmtepomp ligt als alternatief voor de hand. Opdrachtgever Ordelman & Dijkman Installaties wil een unit ontwikkelen die in de werkplaats op maat wordt geassembleerd: met warmtepomp, warmtewisselaar, leidingen, regelsystemen en alles wat erbij hoort. De complete installatie wordt daarna op de bouwplaats in één keer onder het dak van de nieuwbouw- of renovatiewoning getild. Eenmaal op zijn plek worden de leidingen van de installatie aangesloten op de leidingen in de woning. Zo’n kant-en-klare unit heet een skid.

Ordelman & Dijkman zet studenten in voor de ontwikkeling van het skid. Op dit moment werken twee groepen aan de meest ideale manier om de warmtepomp in het skid te plaatsen. Enkele studenten onderzoeken of en hoe de huidige warmtepomp met dezelfde hoofdcomponenten opnieuw kan worden gebouwd, maar dan met een aangepaste vormgeving. Anderen doen onderzoek naar de communicatie tussen de warmtepomp en de overige installatiecomponenten. Deze studenten bouwen voort op het werk van studenten die vorig schooljaar aan de basis van de ontwikkeling stonden. De studenten uit beide projectgroepen staan samen op de foto. Zij studeren Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Elektrotechniek (ES en IPS) en werken in het Powerlab op IPKW aan hun project.

PROJECT WATTSUN: THE NEXT STEP

Tijdens zijn opleiding Industrieel Product Ontwerpen ontwikkelde Koen Olieslagers de Wattsun en richtte hij het gelijknamige bedrijf op. De Wattsun is een stapelbaar (modulair) batterijsysteem dat kan worden ingezet om locaties tijdelijk van stroom te voorzien. Denk aan festivalterreinen of bouwlocaties. Geen herrie, stank en CO2-uitstoot door dieselgeneratoren en geen lange kabels. Dat was in 2015. Koen is nu terug bij de HAN, maar nu als zelfstandig ondernemer met een paar interessante onderzoeksopdrachten. Hij wil zijn batterijsysteem verder ontwikkelen.

Het HAN-Lectoraat Meet- en Regeltechniek heeft de opdracht aangenomen en toevertrouwd aan studenten Ivo Bosman en Noura Alboushi Aldabbagh. Beiden studeren Electrical and Electronic Engineering, de Engelstalige variant van de bacheloropleiding Elektrotechniek en werken in het Powerlab op IPKW aan de volgende taken:

• Onderzoek wat het optimale laad- en ontlaadsysteem is voor het bestaande Wattsun batterijsysteem;
  • Bepaal hoe je meerdere modulaire batterijsystemen op het net kunt aansluiten en hoe deze optimaal kunnen worden geregeld;
  • Bepaal welk type pv-paneel (=zonnepaneel) en laadsysteem het meest geschikt is voor off-gridtoepassing (dus los van het lichtnet) en het beste past bij het bestaande Wattsun-concept:modulair, draagbaar en plug & play.