8 april 2021

Be an engineer-campagne trekt 'verborgen talent' naar Technieksector

Afbeelding-SEECE-2021

Hogescholen en bedrijven scholen ‘verborgen talenten’ om tot engineer. Ze bieden zij-instromers de kans op een hbo-opleiding in combinatie met een baan. Het initiatief Be an Engineer moet deze manier van leren en werken een boost geven.

Het samenwerkingsinitiatief Be an Engineer is vorig jaar opgestart in samenwerking met Techniek Nederland en Wij Techniek om extra technisch talent aan te trekken. De bedrijven bieden werkplekken aan en bekostigen het volgen van een deeltijd-hbo-opleiding voor de instromende medewerker.

SNELHEID MAKEN

Door deze innovatieve manier van betaald leren en werken kan snelheid worden gemaakt met de instroom van nieuwe technici in het werkveld. “Het poldermodel kan de deur uit”, aldus projectleider Tanja Hulst van de Hogeschool van Amsterdam. “Alle partijen die meedoen stappen over hun eigen schaduw heen en kijken naar het maatschappelijk belang.”

In het licht van grote maatschappelijke thema’s, zoals de energietransitie, is het belangrijk om samen te werken aan het verkleinen van arbeidstekorten. Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland: “Dit initiatief laat zien hoe samenwerking – tussen bedrijven en hogescholen, maar ook tussen hogescholen onderling - concrete resultaten oplevert. Techniek Nederland roept haar leden op om zich bij deze succesvolle aanpak aan te sluiten.”

DEELNEMENDE PARTIJEN

Deelnemende hogescholen zijn: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Saxion, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht. Vanuit het werkveld zijn grote spelers zoals Heijmans, Homij technische installaties, Unica en Croonwolter&dros reeds aangesloten. Andere partijen, en juist ook regionale bedrijven en mkb’ers, zijn nog meer dan welkom.

Ook SEECE is betrokken bij Be an Engineer. Het centre of expertise richt zich al jaren op het opleiden van energie-professionals; vooral mensen die niet via reguliere opleidingen de technieksector betreden. Jan Oosting, SEECE-programmalijnmanager Human Capital, spreekt over verborgen talent. “Dat zijn bijvoorbeeld mensen die ander soort werk doen, maar een passie hebben voor techniek. Of mensen die hun hbo-studie niet hebben afgemaakt. Die mensen moet je iets bieden waarmee ze de stap naar techniek kunnen maken.”

LANDELIJKE SAMENWERKING

Oosting is te spreken over de brede samenwerking binnen het Be an engineer-initiatief. “Je hebt een krachtige landelijke campagne nodig om de verborgen talenten te bereiken.” Oosting hoopt dat - naast technisch talent - ook bedrijven van zich laten horen en leerwerkplekken beschikbaar stellen voor de ingenieurs van de toekomst.