22 februari 2019

Amerikaanse onderwijsdeskundigen maken kennis met Innovatie in Mobiliteit en Energie (IIME)

Afbeelding-SEECE-2021

Zestien afgevaardigden van Amerikaanse onderwijsinstellingen, maakten deze maand een reis door Europa. Hun doel: kennis vergaren over Europese onderwijssystemen. Ze kwamen onder andere terecht bij IIME (Innovatie In Mobiliteit en Energie) in Doetinchem, een organisatie die gelieerd is aan SEECE.

De Amerikaanse bezoekers maakten onder andere kennis met de Vietnamese student Suat Nguyen. Hij studeert Electrical and Electronic Engineering en loopt stage bij IIME. De student werkt aan het Solarboat-project. Binnen dit project wordt een boot ontwikkeld die op zonne-energie vaart en jaarlijks meedoet aan nationale en internationale wedstrijden.
Nicole Ellet-Petersen, een van de bezoekers, noemt de presentatie van Nguyen haar ‘favoriet’, in een blogpost. Ze is geraakt door zijn persoonlijke link met het thema ‘duurzame energie’. De kennis die Nguyen tijdens zijn stage opdoet, wil hij toepassen in het dorp waar hij vandaan komt. Dat heeft nu een onbetrouwbare energievoorziening.
De Amerikanen kwamen in aanraking met Nguyen en IIME, dankzij de Hochshule Rhein-Waal uit Kleef. Dat heeft een partnerschap met de State University in Michigan. Een student van deze Duitse hogeschool liep stage bij IIME en ontdekte de innovatieve onderwijsaanpak, die de organisatie hanteert.

SAMENWERKING

IIME matcht technische vraagstukken van bedrijven op het gebied van mobiliteit en energie met vragen van studenten voor (afstudeer)stages, bijbanen en leerwerkplekken. Ook het enthousiasmeren van jongeren voor techniek is een van de doelstellingen van IIME.

Via IIME wordt intensief samengewerkt tussen bedrijfsleven en onderwijs. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), SEECE, de provincie Gelderland en design- en engineeringbedrijf QConcepts zijn partners van IIME. De Amerikaanse bezoekers zijn enthousiast over de publiek-private samenwerking.

Ellet-Petersen concludeert na haar bezoek: ‘I was impressed with the commitment the QConcepts firm shows toward developing young minds and improving the future of its home region. This experience also reaffirmed what my research has been telling me about the way forward for higher education: increased collaboration with industry, increased practical application for students, and increased interdisciplinarity.