Samenwerking tussen de HAN en het bedrijfsleven: ‘Een perfecte combinatie’

Lector Biodiscovery Christien Lokman

Er bestaat geen twijfel over: de samenwerking tussen de HAN en het bedrijfsleven is een win-winsituatie. Maar hoe versterken beide partijen elkaar nou precies? En hoe zou die samenwerking in de toekomst nog beter kunnen?

We vroegen het aan Christien Lokman, programmamanager Sustainable Energy & Environment (SEE), en Rudi van Hedel. Van Hedel is projectmanager Biobased & Circular Economy bij ingenieursbureau Sweco en werkt daarnaast voor het SEE-programma als hybride docent en onderzoeker. Door vanuit zijn functie bij Sweco allerlei biobased projecten met HAN-studenten op te zetten, fungeert hij als een schakel tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Christien en Rudi, laten we meteen aftrappen met de hamvraag. Waarom is samenwerking tussen de HAN en het bedrijfsleven zo essentieel?

Christien: “Omdat wij daardoor op de HAN -in dit geval bij SEE- direct zien waar het bedrijfsleven mee bezig is. Zij brengen letterlijk de praktijk het onderwijs in, en daarmee allerlei nieuwe inzichten en kennis. Daardoor verbetert ons onderwijs continu. Andersom gaat er vanuit onze kant ook een hoop kennis richting het bedrijfsleven én krijgen zij inzicht in hun toekomstige medewerkers. Het is echt een win-winsituatie.”

Rudi: “Wie samenwerkt in die driehoek van onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven ziet al snel dat alles elkaar versterkt. Zoals Christien al zegt, wordt het bedrijfsleven voor het onderwijs op deze manier een stuk tastbaarder. Vanuit het bedrijfsleven zie ik dat er door die samenwerking onderwerpen worden opgepakt die normaal blijven liggen. Bij Sweco is echt een nieuw enthousiasme voor onderzoek en ontwikkelingen ontstaan.”

Portret Rudi van Hedel (Sweco) en Christien Lokman
Christien Lokman, Rudi van Hedel

Rudi is anderhalf jaar geleden vanuit SEE aangetrokken als hybride docent. Waarom is daar toen voor gekozen, Christien?

Christien: “Op het IPKW hebben we al hybride leeromgevingen, waar ook vanuit de driehoek wordt gewerkt. De betrokkenheid vanuit de bedrijven mag wat mij betreft stukken groter. Anderhalf jaar geleden kwam Sweco op mijn pad, en daarmee Rudi. Omdat we op het gebied van biobased economy nog niet zo ontwikkeld waren, zag ik een kans om hem als hybride docent aan te trekken.”

En hoe is dat tot nu toe bevallen?

Christien: “Heel goed. Rudi heeft de praktijk echt naar binnen gebracht. Hij is iemand die studenten enthousiast kan maken en verschillende disciplines bij elkaar brengt. Hij zit voor één dag in de week voor ons, maar de zichtbaarheid is veel groter. Inmiddels heeft hij met veel succes meerdere multidisciplinaire projecten op het gebied van biobased economy op poten gezet.”

Rudi, deel jij dat enthousiasme andersom ook?

“Ik ben er eigenlijk alleen maar enthousiaster over geworden. Het enige nadeel is dat het maar één dag in de week is. Dankzij een aantal succesvolle projecten die we hebben gedaan, komen er steeds nieuwe bij. Dat is een groot voordeel van het werken met hybride docenten op de HAN: je boekt snel resultaten. Soms kun je door slim samen te werken al binnen een jaar van een idee naar praktijkuitvoering gaan. Als andere bedrijven dat zien denken ze: hee, dat willen wij ook! Het bedrijfsleven ziet steeds meer kansen wat die samenwerking betreft.”

Ik zou zeggen: kom maar op met die succesvolle voorbeeldprojecten.

Christien: “De ontwikkeling van een biobased bushokje is een hele belangrijke. Dat was ook het eerste project waar Rudi als hybride docent met ons aan heeft gewerkt.”

Rudi: “Dat was ook een goed voorbeeld van hoe snel je iets op poten kunt zetten als je de handen ineenslaat. In een half jaar lag er een voorontwerp. Aansluitend nam een andere groep het over en maakte het definitieve ontwerp, waarop het bushokje als pilot is gebouwd en binnenkort ook daadwerkelijk wordt geplaatst. Een ander project waar we nu aan werken is vergelijkbaar, maar dan met een tourniquet. Dat zijn draaideuren die normaal van aluminium worden gemaakt. Er is de wens die meer biobased te maken. Dit past uitstekend bij de doelstellingen om biobased en circulair te bouwen, waaronder met hout, ook voor grotere gebouwen.”

Studenten nemen kijkje in bedrijfsleven Sweco

Is dat project ook weer binnen een jaar te realiseren?

Rudi: “Ja, want gedurende dat jaar leer je verschillende disciplines snel met elkaar te laten samenwerken: van werktuigbouwkundigen tot aan productontwikkelaars. De voorontwerpen moeten weer worden uitgelegd aan de volgende groep, zodat die het project verder kunnen brengen. Zo gaat het in de praktijk ook. Dat is ook wat ik als hybride docent wil laten zien: je zet iets neer als bedrijf. Je bent onderdeel van een geheel.”

Christien, zou de HAN niet veel meer willen werken met hybride docenten?

Christien: “Ik zou zeker willen dat er op de HAN wat meer Rudi’s rond zouden lopen! Het zorgt voor een heel waardevolle, veel meer betrokken manier van samenwerken tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven die gek genoeg nog een beetje onderbelicht is. Ik zou ook op thema’s als schone mobiliteit of duurzaam gebouwde omgeving hybride docenten willen aantrekken. Zo kun je veel grotere projecten aangaan. Daarnaast breiden wij met dit soort samenwerkingen ons netwerk als HAN ook enorm uit. Als programmamanager zie ik alleen maar voordelen.”

Zie jij dat ook zo, Rudi?

“Absoluut. We zijn nu bezig met de opzet van een veel groter, langduriger project met bioplastics uit reststromen. Daar kunnen ongeveer álle disciplines aan meewerken: biochemie, productontwikkeling, bedrijfskunde, bouwkunde, werktuigbouwkunde. Zo krijg je niet alleen binnen de HAN een heel brede verbintenis, ook de noodzakelijke verduurzaming gaat bij de toekomstig werkgever heel breed leven. Meer hybride docenten op specifieke gebieden juich ik dan ook alleen maar toe. Alleen samen kom je écht verder, maak je écht stappen. Eigenlijk is het een perfecte combinatie.”