Duurzame verpakking Plastic in de catering: kan dat niet wat minder?

265842 Tafel met eten, hand over de tafel

Plastic verpakkingen, bestek en koffiedekseltjes in de catering aan de HAN. Met de plastic soep in het achterhoofd moet je je wel afvragen: kan dat niet anders? De HAN vindt van wel en focust zich daarom op het zoveel mogelijk verduurzamen van de catering. Er zijn al flink wat stapjes gezet.

Wanneer je met een zwaartepunt als Sustainable Energy & Environment (SEE) zoveel aandacht legt op duurzaamheid en CO2-reductie, kun je als HAN zélf niet achterblijven. Maar sommige veranderingen kosten tijd, aldus Mark Heussen, verantwoordelijk voor de catering bij de HAN en Maj Mulder, vestigingsmanager Eurest Campuscatering bij de HAN.

Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de HAN. Lopen wij niet allang voor op het gebied van duurzame catering?

Heussen: “Duurzaamheid binnen de catering gaat over meerdere dingen. Zo heeft de catering rechtstreeks te maken met afvalverwerking. Bij de HAN betrekken we docenten en studenten al langer bij dat proces. Op de Ruitenberglaan 27 in Arnhem, hebben we bijvoorbeeld op elke verdieping de normale afvalbakken weggehaald en vervangen door afvalunits waarin je je afval kunt scheiden. Koffiebekers worden apart ingezameld. Daardoor houden mensen afval vaker bij zich en gaan ze nadenken: hé, waar gooi ik mijn afval nou eigenlijk in? Je ziet ook dat de reststroom aan afval enorm is beperkt.”

Met de afvalverwerking zit het dus wel goed. Maar hoe duurzaam is de catering bij de HAN op dit moment?

Heussen: “Als je nu een broodje haalt, zit dat nog in een verpakking die deels uit plastic bestaat. We zijn nu, in samenwerking met andere partijen binnen de HAN, bezig een boterhamzakje te ontwikkelen dat in de vaatwasser kan. Een ander plan is om studenten en docenten een plastic bestekset te laten kopen die langere tijd hergebruikt kan worden. Maar dat soort processen kosten tijd: bij voedsel heb je simpelweg te maken met hygiëne en kwaliteit. In een papieren zakje is een broodje minder lang houdbaar. Dat verander je dus niet 1, 2, 3.”

Hoe proberen jullie als cateringbedrijf duurzaamheid binnen de HAN door te voeren?

Mulder: “Op verschillende manieren. We werken vanuit drie pijlers: voeding en gezondheid, doelmatige actie en balanceren van inkoopkracht. Als wereldwijd grote cateraar heb je namelijk een grote impact. Dus proberen we mensen hun eigen waterflesje van duurzaam plastic mee te laten nemen, en bieden we koffiebekers van duurzaam kunststof aan. Als ze dat doen, krijgen ze bijvoorbeeld korting op de koffie. Maar CO2-reductie is even belangrijk. Daarom focussen we ons op het vergroten van het vegetarische aanbod.”

Omdat vlees een belangrijke bron is van CO2-uitstoot?

“Ja. Binnen onze broodlijn zie je daarom veel gegrilde groenten als beleg, en spreads als hummus en harissa. Ook de maaltijdsalades die we aanbieden zijn zoveel mogelijk vleesloos en inmiddels hebben we ook burgers gemaakt van broccoli, sperziebonen of pompoen. Tuurlijk: die kroket ligt er ook heus nog wel. Maar door mensen kennis te laten maken met gezondere en vegetarische alternatieven, stimuleer je - samen met het onderwijs - een duurzaam aanbod.”

Wat zijn de reacties daarop van studenten en docenten?

Mulder: “Wij hebben als cateraar nog geen klachten of opstand gehad. Sterker nog: we horen vaak dat we te wéinig vegetarische dingen aanbieden! Het thema gezond is duidelijk erg belangrijk binnen de HAN.” Heussen: “Sowieso merk je dat duurzaamheid erg leeft, vooral bij de studenten. Die zijn toch een stukje bewuster dan medewerkers. Wij luisteren daarom graag naar vragen en suggesties van studenten als het om bijvoorbeeld afvalscheiding gaat: ze hebben het vanuit huis al meegekregen, waardoor het voor hen niet meer dan normaal is.”

Zijn er nog meer duurzame initiatieven waar je wat over kunt vertellen?

Mulder: “We hebben een aantal initiatieven die vallen onder No Food Waste. Zo werken we samen met kinderboerderij De Goffert: producten als brood of rauwkost die over de datum, maar nog eetbaar zijn, gaan naar de dieren. Een ander deel van onverkochte producten, met een bijna verlopen houdbaarheidsdatum, gaat naar de Voedselbank. Daarnaast is er Too Good To Go, waar voedsel dat we bijna weg moeten gooien een 2e leven krijgt door het tegen een gereduceerde prijs aan te bieden. Voor 4 euro koop je een verrassingsbox met een waarde van 12 euro: vooral populair bij studenten en ouderen.”

Maar de HAN blijft de komende tijd dus wel plastic gebruiken?

Mulder: “Plastic is nu inderdaad nog de beste manier om voedselveiligheid te garanderen. OP dit moment is plastic recyclen de meest duurzame optie die we hebben. Uiteindelijk willen we natuurlijk naar papier, karton en bamboe, maar die verandering is niet zomaar gemaakt. We zijn al bezig de plastic bakjes bij de saladebar aan te passen. De plastic rietjes zijn ook al weg en plastic dekseltjes voor de koffie geven we alleen nog mee als het nodig is” Heussen: “Je kunt niet van de ene op de andere dag zeggen: we gooien al het plastic eruit. Wat we wél kunnen doen is kijken hoe je zo’n plasticvrije catering samen met elkaar kunt realiseren: in samenwerking met elkaar en met kleine stapjes.”