Rob Verhofstad banner

Rob Verhofstad, voorzitter van het College van Bestuur, blogt met regelmaat over zaken die hem bezighouden en die hij meemaakt. Benieuwd waar hij deze keer over schrijft? Lees zijn meest recente blog, over het volgen van pijltjes.

In een grote ruimte zitten 26 studenten en enkele medewerkers op ruime afstand uit elkaar. Een paar studenten en medewerkers wonen de bijeenkomst online bij. Academiedirecteuren Menno Pistorius en René Tönissen heten de studenten welkom.

Het idee om bij elkaar te komen is nog niet oud. Een paar dagen geleden ontstond het. De gedachte erachter is die van ‘wisdom of the crowd’, die neerkomt op de stelling dat de groep meer weet dan het individu. Er is nu dan ook wel een flinke noot te kraken. Iedereen zal het erover eens zijn dat we een 2e lockdown willen voorkomen, en bijna iedereen ziet ook wel in dat we ons daarvoor aan regels moeten houden. En iedereen begrijpt ook hoe lastig dit is.

Studenten aan zet

De studenten komen uit alle hoeken van de HAN, ze studeren bij de PABO en lerarenopleidingen, Verpleegkunde, Ondernemerschap en Retailmanagement, Food and Business, Commerciële Economie, Bio-informatica, Automotive, Social Work, Communicatie, Fysiotherapie, Sportkunde, Toegepaste Psychologie en dan heb ik misschien niet eens de hele lijst compleet.

Er wordt enthousiast gebrainstormd, wilde ideeën vliegen over de tafel. Aan het einde van de bijeenkomst wordt de balans opgemaakt en maken we vervolgafspraken. De studenten zijn aan zet. Dit is het hbo in optima-forma: we zien dat er wat moet gebeuren en pakken het aan.

Meerderheid wil zich eraan houden

Een observatie van een student laat me niet meer los. Zij bracht in dat een grote meerderheid van studenten zich graag wil houden aan de coronaregels, maar het lastig vindt om er iets van te zeggen als een medestudent of een hele groep zich er niet aan houdt. Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Dit bewijst dat het goed is om vanuit verschillende standpunten, op verschillende manieren naar het vraagstuk te kijken. Ik ben ongelofelijk benieuwd hoe de inzichten, de ideeën worden omgezet in acties. Het enthousiasme van deze groep studenten belooft in ieder geval veel goeds!