Blog Nieuwe voorzitter over nieuwe horizon

null

Rob Verhofstad is vanaf 1 september onze nieuwe voorzitter van het College van Bestuur. In zijn 1e blog deelt hij zijn gedachten met ons: over andere perspectieven, een nieuwe horizon en zijn eerste indruk van de HAN. Nieuwsgierig? Lees verder!

Al heel wat jaren reist een kaart met mij mee. Van werkkamer naar werkkamer. ‘Nieuwe Wereldkaart, Wolters Noordhoff’ staat er met grote letters op. Ooit was die kaart inderdaad nieuw, ergens in de jaren 50. Inmiddels kijken we tegen een andere wereld aan.

Wat opvalt is dat Azië en Oceanië centraal staan op de kaart, niet Europa. Je moet even bijstellen. Het lijkt erop dat een bepaald perspectief in je hersenen is geprint door al die keren dat je Europa in het midden van de wereldkaart zag. Dat nieuwe perspectief, het je even op een ander been zetten, spreekt me aan. Het laat je scherper kijken, andere dingen zien.

Open Up New Horizons

Precies dat vind ik mooi aan de HAN-zin ‘Open Up New Horizons’. Er zit een werkwoord in en daarmee een opdracht: ‘Open Up’. Dan gaat het om openen, of zelfs openbreken, om opzoeken. Dit vraagt om in beweging te komen. Dus, niet alleen naar een wereldkaart kijken maar die wereld ook proberen te veranderen, mooier te maken. Ook het tweede deel spreekt me aan, een nieuwe horizon. Zoals mijn wereldkaart een ander perspectief biedt, zo brengt een andere horizon ook weer nieuwe beelden, ideeën en mogelijkheden.

Mijn horizon verandert. Ik verruil het Noorden voor de regio Arnhem en Nijmegen. Deels vertrouwd terrein. Ik heb hier gestudeerd en ook daarna nog jaren met mijn vrouw en kinderen gewoond. Maar toch ook nieuw. Nieuwe mensen, een andere organisatie en er is in de afgelopen jaren natuurlijk ook ontzettend veel gebeurd en veranderd.

Dealing With New Horizons

Trouwens, voor iedereen zal de horizon nu wel anders zijn. Corona heeft de wereld flink op zijn kop gezet. We moesten wennen aan een nieuwe realiteit: ‘Dealing With New Horizons’. Ik ben onder de indruk van wat ik nu al heb gezien, en ik onderschat niet wat het betekent. ‘Roeien met de riemen die je hebt’ is een gezonde instelling, daarbij is het ook goed om te bedenken waar het in essentie om gaat. Leren doe je het beste in een leergemeenschap en ook onderzoek doe je beter als je het samen en in de praktijk kunt doen. We hebben persoonlijk contact nodig omdat het prettig is, maar ook omdat het brandstof is voor goed onderwijs en goed onderzoek.

Online introductie

Ik mocht een deel van de online introductie van de opleiding Toegepaste Psychologie meemaken. 209 deelnemers in een TEAMS-omgeving. Eerstejaars studenten werden met een quiz getoetst hoeveel ze inmiddels over hun docenten wisten. De ouderejaars begeleiders enthousiasmeerden, de eerstejaars nog wat bedeesd maar gaandeweg vertrouwder. De sfeer was goed. Ik denk dat deze nieuwe studenten zich erg welkom voelen. Een mooi voorbeeld hoe je het beste kunt maken van de realiteit. Als het niet fysiek kan, dan doen we het op afstand maar dan wel met onze intentie als ankerpunt. Ik zag dit voorbeeld en weet zeker dat ook op veel andere plekken net zulke mooie voorbeelden waren van het welkom heten van nieuwe eerstejaars en van studenten uit het buitenland.

Het verschil maken

Ik hoop dat iedereen een goede zomer heeft gehad en met veel energie aan het nieuwe jaar begint. We sluiten de ogen niet voor de beperkingen die corona ook nu nog met zich meebrengt, maar leggen ons er ook niet bij neer. Iedereen kan het verschil maken, door niet te denken in beperkingen maar in wat wel kan. Ik ga mijn best doen. Ik kijk uit naar die nieuwe horizon en naar ontmoetingen met iedereen die bij de HAN hoort.