#50euroweek briefgeld euro budget
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Weet jij hoe het is om te leven van €50 per week? Steeds meer Nederlanders moeten leven van een zeer beperkt budget. Door de energiecrisis en de toenemende inflatie, #ikredhetnietmeer. Meedoen levert je belangrijke inzichten op! Onderdeel van de Week tegen Armoede / Challenge Armoede (Movisie)

Bekijk verder de 'spelregels' van de #50EUROWEEK, gebruik de handige tips om geld te besparen en maak kennis met deelnemers van vorige edities.

Goed starten

Kijk de kick-off

Wil je goed starten met de #50euroweek? Kijk dan de kick-off van 2022 terug. Initiatiefnemer Carinda Jansen vertelt over het ontstaan van de #50euroweek toe en wat het belang is van deze ervaring. Naast Carinda zit ervaringsdeskundige Jessica van Hinthem aan tafel. Zij vertelt vanuit haar ervaringen over het leven in armoede.

d329c566-0cf8-11ee-99cd-02565807075b Jessica van Hinthem aan tafel
Welke regels zijn er?

Hier moet je je aan houden

We proberen het leven in armoede te benaderen, dat zal nooit helemaal realistisch zijn.

De spelregels:

• Je leeft je één hele week van 50 euro. 15 euro extra voor ieder extra gezinslid.

• Dat is jouw eigen geld, je krijgt het niet van de HAN.

• Je betaalt van die 50 euro alle boodschappen en aanschaffen, maar geen vaste lasten zoals gas, water of elektriciteit.

• Het is niet de bedoeling dat je vooraf je koelkast volstopt met boodschappen of je auto nog even voltankt.

• Als je eerlijk bent, reken je uit wat je per week kwijt bent aan abonnementen en lidmaatschappen. Dat moet er eigenlijk ook af.

• Je mag elkaar helpen. Maar als je geld van anderen aanneemt, realiseer je dat dat ook weer terugbetaald moet worden.

• Deel je ervaringen met elkaar. Als je kiest je week te delen via de socials, doe dat dan met respect voor mensen die jaar-in-jaar-uit in deze situatie leven. Voor één week met 50 euro hoef je geen ‘thumbs up’ te verzamelen.

Rondkomen van €50

Hoe doe je dat eigenlijk?

Ervaringsdeskundige Jessica van Hinthem helpt je daarbij. Met tips voor het doen van boodschappen of om prijzen te vergelijken.

Boodschappen doen: "Kijk en vergelijk! A-merk is vaak duurder dan eigen merk, zeker als de supermarkt zijn eigen
discount ‘merk’ heeft, zoals de Coop het G ’woon merk heeft."

Uitjes: "Ga picknicken met zelf gemaakte hapjes, salades en neem 'n frisbee mee, of leen de hond van
de buren en ga daar lang mee wandelen."

Prijzen vergelijken: "Online prijzen vergelijk loont, bij alle producten, van boodschappen tot hifi."

Muntgeld op een dambord

Wat zeggen deelnemers van vorige edities?

Jeroen Otten

Ik schrijf momenteel, samen met Carinda, een boek over armoede. Dat schreeuwt om ervaringsdeskundigheid. Ook ben ik van nature nihilistisch, hoe minder hoe beter. Ooit heb ik 1,5 jaar op een uitermate mager rantsoen aan voedsel geleefd.

227963 Portret Jeroen Otten

Carinda Jansen

Ik vond en vind het een waardevolle manier om in te voelen wat financiële krapte met je doet. "De echte ervaring komt een beetje na een paar weken denk ik, als de voorraadplank leegraakt en je diepvries minder gevuld is."

04285cc2-0cf4-11ee-a096-02565807075b Portretfoto van Carinda Jansen, Week tegen Armoede

Joke Abbring

Zelf ervaren wat het voor mij betekent als mijn gezin met een heel klein budget moeten rondkomen. Lukt me dat? Welke keuzes moet ik dan maken? Ik ga het ervaren.

130394 null
Motivatie

Waarom er een #50EUROWEEK is

Veel studenten, medewerkers en partners van de HAN krijgen te maken met mensen met geldzorgen. Dat kan in hun professionele carrière maar ook in hun persoonlijke leven. Het zijn vaak ingewikkelde situaties, die lastig te herkennen en te bespreken zijn. Door een ‘#50EUROWEEK’ aan te bieden willen we deelnemers de mogelijkheid bieden om -hoe minimaal ook- te ervaren welke invloed een klein budget op het dagelijks leven heeft.

We weten dat je tijdens deze ervaring maar 1 week rondkomt van 50 euro terwijl mensen in armoede dit week in week uit doen. De persoonlijke ervaring is bedoeld voor het ontwikkelen van sensitieve beroepshouding. Om die reden worden studenten, medewerkers en partners uitgenodigd om gezamenlijk stil te staan bij de gevolgen van financiële krapte en de betekenis van de ervaring voor hun (latere) beroep. Voor de organisatie van de #50EUROWEEK werken we samen met mensen die weten hoe het is om van 50 euro rond te komen.

Meer weten?

Week tegen Armoede 2023

De #50EUROWEEK is een tool die je kunt inzetten tijdens de Week tegen Armoede of op een ander moment. Leer van elkaar, discussieer en kom in actie. Waarom de Week tegen Armoede? Omdat jouw inzet verschil maakt. Dus, doe jij mee?

322393 Beeld van de Week tegen Armoede met vork, stekker en huis als illustratie.