Symposium aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding

33084 docent legt uit

Waar gaat jouw aandacht en betrokkenheid in de relatie met jouw leerlingen naar uit? Wat is aandachtige betrokkenheid eigenlijk? Wat vraagt het? En wat is de betekenis ervan? Om deze vragen draait het tijdens het symposium ‘Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding’.

Snelle info

Datum en tijd

HAN
Groenewoudseweg 1
Nijmegen

Deelname
€40 (studenten & alumni MPED) €80 (overig)

1. 12:30

Ontvangst en registratie

Bij ontvangst kun je je aanmelden en ontvang je een naambadge, congresmap en het boek ‘Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding’. Uiteraard staat er een kop koffie of thee voor je klaar.

2. 13:00

Opening door Ton Bruining

Het symposium wordt geopend door dagvoorzitter Dr. Ton Bruining. Ton Bruining begeleidt leraren, schoolleiders en onderwijsadviseurs die onderwijs willen maken ‘dat deugt en deugd doet’. Daarbij werkt hij op het snijvlak van onderwijskunde, pedagogiek en organisatiekunde. Ton Bruining was als co-promotor betrokken bij het promotieonderzoek van Lisette Bastiaansen.

3. 13:20

Keynote door Dr. Lisette Bastiaansen

Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding’ is de titel van het proefschrift van Lisette Bastiaansen dat januari 2022 verscheen. Zij voerde haar promotieonderzoek de voorbije jaren uit onder de bezielende leiding van Gert Biesta. Tijdens haar keynote vertelt zij over het wezenlijke belang van ‘aandachtige betrokkenheid’ in opvoedsituaties en hoe leraren hun eigen aandachtig betrokken manier van handelen kunnen onderhouden en versterken. Wil je vast meer weten over Lisettes proefschrift? Luister dan naar deze podcast van Stichting NIVOZ

4. 14:00

Workshopronde 1

Tijdens de workshoprondes worden al je zintuigen aangesproken. Zowel hoofd, hart als handen krijgen een plek. Je kunt proeven aan alle ins en outs die we te bieden hebben op het gebied van aandachtig betrokken opvoeden en lesgeven. Je hebt keuze uit 11 workshops! Onderaan de pagina vind je een overzicht van alle workshops, op de symposiumdag maak je bij binnenkomst een keuze voor je workshops.

5. 15:00

Workshopronde 2

6. 16:15

Afsluiting

We sluiten de middag gezamenlijk af onder leiding van Maaike Nap. Zij neemt je in vogelvlucht nog een mee naar wat de middag ons gebracht en geleerd heeft. Daarbij neemt ze haar expertise vanuit het LOEPP, de lerarenopleidingen van de HAN en de Radboud Docenten Academie mee.

7. 16:45

Netwerkborrel

Na afloop is er ruim de tijd om onder het genot van een hapje en een drankje nog even informeel verder te praten.

Voor wie en door wie

Het symposium is een gezamenlijk initiatief van de Masteropleiding Pedagogiek (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Stichting NIVOZ, LOEPP (het netwerk Leraren Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit) en Lisette Bastiaansen. We organiseren het symposium voor leraren, lerarenopleiders en andere pedagogische professionals. Ook studenten binnen deze vakgebieden zijn zeer welkom!

Kom je ook?

Meld je aan!

Deelname aan het symposium kost 80 euro. Je kunt je aanmelden door een ticket in de webshop van de HAN te kopen. Naast deelname aan het symposium krijg je ook het boek ‘Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding’ van Lisette Bastiaansen. Ben je student? Dan kun je voor 40 euro deelnemen aan het symposium (vergeet niet je collegekaart mee te nemen tijdens het symposium).

Let op er zijn beperkt plekken beschikbaar!

28614 student lacht man
Maak een keuze

Meer weten?

Contact

Wil je meer weten over de betrokken partijen of heb je een vraag over het symposium? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar janneke.vandermeer@han.nl.

53232 Achterkant meisje leest brochure