Duurzame studentenrace

HAN Ecomarathon #13

in werkplaats automotive

Op vrijdag 11 juni gaan 10 groepen studenten van HAN Automotive de strijd aan op het Midland circuit in Lelystad. Deze duurzame race draait om bouwen aan duurzame mobiliteit en een milieuvriendelijke toekomst.

Over de HAN Ecomarathon

Met maximaal € 1.000,- een superzuinige auto bouwen: ook dit schooljaar bewijzen studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) dat het kan via de HAN Ecomarathon. Al is corona wel een beetje een spelbreker.

HAN Automotive docent Wijnand Zwart is de bedenker van deze Ecomarathon. Hij heeft een rijke technische carrière achter de rug in het bedrijfsleven, is een passievol ontwerper en heeft zelf al meerdere voertuigen gebouwd. “Geweldig dat het project nog steeds bestaat en dat elk jaar een nieuwe groep van studenten met veel passie en liefde verschjillende duurzame voertuigen ontwerpen en ze ook rijdend maken!” De studenten hebben ontzettend veel aan zijn expertise en ervaring, die Wijnand deelt via de Microsoft Teams vergaderingen die ieder team met hem heeft.

Wie doen er mee?

Vanaf begin van dit schooljaar zijn de 10 teams al druk in de weer met hun voertuig, als voorbereiding op de HAN Ecomarathon. Ook doen vele internationale studenten van Automotive Engineering mee. Zij zijn bezig met het maken van 3D-ontwerpen, het valideren van de bedachte systemen en een manier bedenken om dit project te financieren.

Van de 10 teams met meer dan 90 studenten zijn er 4 internationale teams met studenten afkomstig uit onder andere Bulgarije, Vietnam, Aruba, Letland en Moldavië. Dit brengt culturele uitdagingen met zich mee die geen van de studenten nog heeft meegemaakt.

Waarop zijn de veiligheidsvoorschriften gebaseerd?

De veiligheidsvoorschriften en raceregels zijn gebaseerd op de Shell Ecomarathon. Om aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen mag elk team één dagdeel per week de werkplaats gebruiken.

Hoe worden de voertuigen gemaakt?

Met behulp van verschillende vakdocenten en € 500,- aan budget realiseren de studenten de daadwerkelijke voertuigen. Het budget kan worden verdubbeld als het de studenten ook nog eens lukt om sponsoren te werven voor hun ontwerp en rijdende voertuig.

Wat leren de studenten van de HAN Ecomarathon?

Voor de meeste studenten is de omschakeling van het theoretische aspect naar de praktisch bezig zijn erg welkom. Rekenen, brainstormen en onderzoek doen wordt nu vervangen door slijpen, lassen en boren.

Paul Claessen is een van de docentbegeleiders van het project. Hij ziet deze verandering als iets moois: “Door het zelfbedachte ontwerp daadwerkelijk te gaan maken leren studenten wat de impact is van fouten of onduidelijkheden in een ontwerp. Wat in het proces van ontwerpen en valideren niet goedgedaan is komt nu aan het licht. Zo krijgen studenten de kans om op een andere manier te leren hoe ze een ontwerp op een juiste manier maken en waar ze rekening mee moeten houden.”

Wanneer en waar?

Deze Ecomarathon wordt op vrijdag 11 juni - vanwege coronamaatregelen - in besloten setting verreden tussen 10 en 16 uur op het Midland circuit in Lelystad.

Helaas worden publiek en pers niet toegelaten.