Academie Educatie

Stuurkracht Challenge

Innovatief mbo- en hbo-onderwijs vraagt om stuurkracht: regie over het eigen leerproces. Veel studenten worstelen hiermee. Docenten zoeken tools om hen te helpen. Daarom ontwikkelden we de Student Challenge: een tool om student agency te versterken.

Studenten Toegepaste Psychologie van de HAN in gesprek met de docent
Academie Educatie

Samen Slimmer

Kinderen verdienen een veilige, inclusieve leeromgeving. De Pedagogisch Educatief Professional (PEP) speelt hierin een sleutelrol. Maar de meerwaarde van de PEP, vooral in de samenwerking met andere onderwijsprofessionals is niet goed in het vizier. Het project 'Samen Slimmer' onderzoekt hoe deze beter benut kan worden.

Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional met twee leerlingen aan tafel met stiften
Academie Educatie

Empower nader onderzocht

Hoe ondersteun je het beste studenten die dreigen uit te vallen? Ons onderzoek heeft als doel inzichten te leveren met betrekking tot rendement, studentsucces, studentwelzijn, studenttevredenheid en bereik. Onze focus ligt daarbij op curriculumontwikkeling, ppi en stuurkracht.

ad sport coachgesprek en intervisie3 2024
Academie Educatie

Versterken van basisvaardigheden

Goede basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. We ondersteunen en monitoren hoe leraren via professionele leergemeenschappen het onderwijs qua basisvaardigheden versterken.

Docent Leonie van de opleiding leraar basisonderwijs aan tafel met leerlingen
Academie Educatie

Feedback in VR

In het po en vo is de schoolpraktijk dé plek waar leraren-in-opleiding zich ontwikkelen. In een veilige, maar uitdagende omgeving bouwen ze aan hun kennis, vaardigheden en professionele houding. Maar de aankomende leraar komt hier ook in aanraking met relevante problemen en kritische beroepssituaties. Kan feedback in VR leraren ondersteunen om beter om te gaan met complexe klassensituaties?

educatie_feedback-in-vr-studenten-janne-hannah-zitten_2025
Batch
Academie Educatie

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.

Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, laptop, hal, Ruitenberglaan 31, 2022
Academie Educatie

't Werkt!

Beroepen veranderen steeds sneller van inhoud. Sommige beroepen verdwijnen, andere beroepen verschijnen. Dat vraagt veel van professionals in opleiding. Het is belangrijk dat zij leren anticiperen op, en omgaan met, die veranderingen door nieuwe vaardigheden te leren.

overlegt met studenten