Projecten

Podcast-serie: Startkracht in het onderwijs
In de podcast-serie Startkracht in het onderwijs, nemen we je mee in de eerste stappen van het leraarschap. Wat komt er allemaal op je af als starter? Hoe vind je je plek in de school? En hoe blijf je mentaal sterk, ook als het even tegenzit? In deze podcastserie hoor je eerlijke verhalen, slimme strategieën en praktische tips van ervaren leraren, onderzoekers en coaches. Luister, leer en ontdek hoe jij krachtig staat in het onderwijs.
Stuurkracht Challenge
Innovatief mbo- en hbo-onderwijs vraagt om stuurkracht: regie over het eigen leerproces. Veel studenten worstelen hiermee. Docenten zoeken tools om hen te helpen. Daarom ontwikkelden we de Student Challenge: een tool om student agency te versterken.

CLEVER: Collectief Leren en Veranderen in het Onderwijs
Hoe werkt collectief leren in de praktijk van scholen? Dit project onderzoekt hoe leraren en schoolleiders in po, vo en mbo collectief professionaliseren ervaren. Wat werkt, wat belemmert en hoe draagt het bij aan beter onderwijs én werkplezier?
Samen Slimmer
Kinderen verdienen een veilige, inclusieve leeromgeving. De Pedagogisch Educatief Professional (PEP) speelt hierin een sleutelrol. Maar de meerwaarde van de PEP, vooral in de samenwerking met andere onderwijsprofessionals is niet goed in het vizier. Het project 'Samen Slimmer' onderzoekt hoe deze beter benut kan worden.

Empower nader onderzocht
Hoe ondersteun je het beste studenten die dreigen uit te vallen? Ons onderzoek heeft als doel inzichten te leveren met betrekking tot rendement, studentsucces, studentwelzijn, studenttevredenheid en bereik. Onze focus ligt daarbij op curriculumontwikkeling, ppi en stuurkracht.

Versterken van basisvaardigheden
Goede basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. We ondersteunen en monitoren hoe leraren via professionele leergemeenschappen het onderwijs qua basisvaardigheden versterken.

Feedback in VR
In het po en vo is de schoolpraktijk dé plek waar leraren-in-opleiding zich ontwikkelen. In een veilige, maar uitdagende omgeving bouwen ze aan hun kennis, vaardigheden en professionele houding. Maar de aankomende leraar komt hier ook in aanraking met relevante problemen en kritische beroepssituaties. Kan feedback in VR leraren ondersteunen om beter om te gaan met complexe klassensituaties?

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren
Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.
