Ethiekonderwijs als aanjager van transities
Het project 'Ethiekonderwijs als aanjager van wereldburgerschap' ontwikkelt inspirerend ethiekonderwijs dat studenten voorbereidt op hun rol als ‘change agents’ in maatschappelijke transities. Centraal hierbij staat de ontwikkeling van een digitale Ethics Education Hub met onderwijsmodules en inspiratie voor studenten en docenten van de hele HAN.

Aanleiding
Hoe leid je studenten op die niet alleen een vak beheersen, maar ook bijdragen aan een betere wereld? Bij de HAN en andere hogescholen groeit de behoefte aan ethiekonderwijs dat echt raakt. Onderwijs dat studenten voorbereidt op hun rol in grote maatschappelijke transities, zoals de overgang naar een circulaire economie. Het huidige aanbod is daarentegen vaak versnipperd.
Introductie
Daarom ontwikkelt de HAN een digitale Ethics Education Hub. Deze online omgeving helpt docenten om ethiek een vanzelfsprekend onderdeel te maken van het onderwijs. Met kant-en-klare modules, pakkende casussen en krachtige didactiek zetten we in op transformatief ethiekonderwijs. Want studenten met een sterk moreel kompas kunnen straks het verschil maken – als kritische denkers en als doeners.
Uitvoering
Het projectteam – bestaande uit experts van de academies Financieel Management en Recht en IT en Mediadesign – werkt in co-creatie met studenten en docenten. Samen ontwikkelen zij:
- Lesactiviteiten voor transformatief ethiekonderwijs
- Beheersingsniveaus voor transformatief ethiekonderwijs
- Een grid voor de Ethics Education Hub
- Opzetten van een netwerk ethiekonderwijs met verschillende hogescholen in Nederland (o.a., Fontys en de HU).
De activiteiten lopen van februari tot december 2025, met de start van het nieuwe ethiekonderwijs bij de Academie Financieel Economisch Management en Recht vanaf september 2025. Het project bouwt voort op eerdere pilots en wordt mede mogelijk gemaakt door een interne subsidie van Aanpak Digitale Leermaterialen van de HAN.