Multidisciplinaire 2e en 3e jaars projecten bij opdrachtgevers
In de tweede helft van het tweede en derde jaar van de studie van onze studenten, wordt binnen Academie Engineering en Automotive (AEA) het Multidisciplinaire S4 en S6 project uitgevoerd. Van begin februari 2026 tot eind juni 2026 werken zij samen aan projecten die door bedrijven en lectoraten zijn aangedragen.

AEA wordt gevormd door zes opleidingen:
- Automotive (AUM),
- Elektrotechniek (ELT),
- Embedded Systems Engineering (ESE),
- Industrieel Product Ontwerpen (IPO),
- Technische Bedrijfskunde (TBK)
- Werktuigbouwkunde (WTB)
Tijdens semester 4 leren 2e jaar studenten van ELT, ESE, IPO en WTB om in teams van (maximaal) 8 studenten met andere opleidingen /disciplines samen projecten uit te voeren.
Tijdens semester 6 leren 3e jaar studenten uit alle opleidingen van deze academie om in teams van (maximaal) 8 studenten met andere opleidingen /disciplines meer complexe en verdiepende projecten samen uit te voeren.
Op deze pagina vind u alle informatie hoe een projectopdracht aanmelding verloopt.
Aanmelden van opdrachten
Bedrijven en Lectoraten worden uitgenodigd om geschikte projectvoorstellen aan te leveren.
Nadat een project is ingediend worden gesprekken georganiseerd met experts (dat zijn onze docenten) van de betrokken opleidingen. Dit doen we in speeddates van 15 minuten. Dit om samen met de academie duidelijk te krijgen wat de opdracht precies inhoudt, voor welke opleidingen het geschikt is, en mogelijk nog wat aangepast moet/kan worden.
Wat levert het op voor de opdrachtgever

Wat vraagt het van de opdrachtgever

Welke eisen stellen we aan de opdrachten?
Een geschikte opdracht voldoet aan de volgende criteria:
Een opdracht voor 2e jaar studenten:
- Leerzaam: Biedt studenten een waardevolle leerervaring.
- Toepasbaar: Gericht op een concrete oplossing of productontwikkeling.
- Duidelijke fasering: Basisopzet van de projectaanpak is bekend.
- Teamwerk: Uitvoerbaar door maximaal 8 studenten van één of meerdere opleidingen.
- Beschikbaarheid opdrachtgever: minimaal 2 uur per week bereikbaar.
Bij ELT en ESE minimaal een dagdeel vanwege het ontbreken van begeleiding. - Budget: Dekking van materiaalkosten en overige onkosten. Studenten krijgen geen vergoeding.
- Organisatie: Opdrachtgever is een bedrijf of onderzoeksgroep.
Aanvullende criteria voor een opdracht voor 3e jaar studenten:
- Complexe vraagstelling van opdracht die bij voorkeur linkt aan een grotere maatschappelijke uitdaging.
- Er moet (praktisch) onderzoek worden gedaan om te komen tot het gewenste resultaat, of tot een oplossing te komen. Dat zal veelal betekenen dat er verdieping moet worden gezocht in onbekend terrein. Het zoeken en vinden van die benodigde kennis zal betekenen dat daar een netwerk voor wordt gebruikt en uitgebreid.
- De opdracht moet onderdelen bevatten voor studenten van de diverse opleidingen (bij voorkeur minimaal twee). Elke discipline (opleiding) brengt daadwerkelijk toegevoegde waarde voor het project en de opleidingen die meedoen.
Aanmeldingsformulier project / opdracht
Opdrachten kunnen worden aangemeld via het Aanmeldformulier hierin worden aan u als opdrachtgever vragen gesteld die gaat over uw project, de doelstellingen, inhoud en samenstelling.
Mijlpalen
Hieronder een samenvatting van de mijlpalen in het proces.
- Donderdag 9 oktober 2025: deadline inleveren projectvoorstel.
- Maandag 3 november 2025 van 13.00-17.00 uur. Op maandag 10 en 17 november 2025 van 15:00-17:45 uur: speeddates van 15 minuten tussen opdrachtgever en expert.
Er worden zoveel mogelijk speeddates gepland op 3 november i.v.m. lesvrije week docenten. - Maandag 1 december 2025: Definitieve selectie van de projecten die doorgaan.
- Maandag 12 januari 2026: Bekendmaking van de projecten aan studenten.
- Maandag 26 januari 2026: In de ochtend de Meet & Greet van S4 met opdrachtgevers en studenten. In de middag de Meet & Greet van S6 met opdrachtgevers en studenten.
- Donderdag 29 januari 2026: Matching projecten en bekendmaking groepsindelingen naar studenten en opdrachtgevers.
- Maandag 2 februari 2026 om 09.00 uur: Start studenten S4.
- Woensdag 4 februari 2026 om 09.00 uur: Kick-off project S6

Proces
Nadat u uw opdracht hebt aangemeld vinden de speeddates plaats tussen de opdrachtgever en de expert.
In deze gesprekken wordt gekeken naar de mogelijkheden van het project, wat de studenten te bieden hebben, en wordt het project op inhoud scherp gesteld. Eindresultaat van deze bijeenkomsten is een project/opdrachtomschrijving waar de studenten zich in herkennen, mogelijke onderwerpen waarop studenten hun kennis kunnen verdiepen, en duidelijke en haalbare deliverables voor de studenten.
Het is echter mogelijk dat naar aanleiding van deze gesprekken blijkt dat het project toch niet wenselijk/haalbaar is voor één of alle opleidingen.
Nadat de beschrijving van de opdrachten definitief is matchen wij de opdrachten met de voor S4 en S6 ingeschreven studenten. Bepalend hierbij is, of het project interessant is voor de opleiding van de studenten die zich hebben aangemeld. Het kan voorkomen dat we meer projecten hebben dan studenten. In dat geval kiezen we de projecten die de beste match vormen met de studenten (opleidingen) die zich hebben ingeschreven.
Meet & Greet
Op maandag 26 januari ontmoeten opdrachtgevers en studenten elkaar bij de Meet & Greet op de HAN in Arnhem.
De intentie is dat alle projecten die hier worden gepresenteerd doorgaan, dus uw aanwezigheid is belangrijk. Bij afwezigheid is de kans groot dat studenten niet voor uw project kiezen en uw project kan dan niet doorgaan.
De definitieve groepsindeling wordt op donderdag 29 januari bekend gemaakt.
Tweedejaars studenten werken in semester 4 op maandagen en dinsdagen aan hun project.
Start project: maandag 2 februari 09.00 uur.
De derdejaars studenten starten met een kick-off op 4 februari, waarin zij nader geïnformeerd worden over S6 en elkaar in de projectteams leren kennen voordat het echte werk gaat beginnen. Zij werken in semester 6 op woensdagen, donderdagen en vrijdagen aan hun project.
Start project: donderdag 5 februari 09.00 uur.
Leerdoelen per opleiding
Algemene leerdoelen
De student ontwikkelt zich in:
- Analyseren: Voert een probleemanalyse en stakeholderanalyse uit en stelt een plan van aanpak op.
- Managen: Organiseert resources, stelt projectdocumentatie op en bewaakt de voortgang.
- Adviseren: Verduidelijkt klantbehoeften en vertaalt deze in haalbare oplossingen.
- Professionaliseren: Geeft en ontvangt feedback en communiceert effectief in Nederlands en Engels.

Ter informatie volgt hieronder een korte omschrijving van de leerdoelen van de verschillende opleidingen:
Automotive
- 3e jaar
Het project is een verdiepende technische beroepsopdracht op het specialisatiegebied van de student(en) in het project. Dit kan een ontwerp, onderzoeks- of adviesopdracht zijn met een nadruk op Automotive: aandrijvingen/krachtbronnen, elektronica/aansturing, productie, bedrijfskunde, voertuigdynamica en constructies.
Werktuigbouwkunde / Mechanical Engineering (Engelse variant)
- 2e jaar
Onderbouwt ontwerpkeuzes met simulaties en berekeningen en werkt productietechnisch uitvoerbare ontwerpen uit.
Mogelijke aandachtsgebieden:
- Constructief ontwerp
- Energetisch ontwerp (warmte, flow)
Themaroutes binnen de opleidingen zijn:
- Robotics
- H2 (waterstof)
- 3e jaar
Het project moet de student in staat stellen om te kunnen leren in het vakgebied. Dit kan verdiepend (eindniveau) of verbredend zijn (nieuw vakgebied). De student is leidend waarin hij/zij zich wil verbreden/verdiepen. De student stelt een inhoudelijk doel op en maakt een plan van aanpak om dit tot uitvoer te brengen.
Elektrotechniek (ELT) / Electric and Electronic Engineering (EEE)
- 2e jaar
Ontwerpt en/of realiseert een product waarin meet- en regeltechniek, communicatiesystemen en/of interface elektronica gebruikt worden en beschrijft technische resultaten binnen het V-model.
Aandachtsgebieden:
- Electronics & Signal Processing (Elektronica & Signaalbewerking)
- Control and modeling (regel- en besturingstechniek en modelvorming)
- 3e jaar
Idem als bij WTB. Het kan om energievraagstukken gaan maar ook om elektronica ontwerp of technische automatisering. ELT/EEE studenten kunnen programmeren!
Embedded Systems Engineering (ESE)
- 2e jaar
Ontwerpt een embedded systeem met UML en past objectgeoriënteerde methodieken toe. Aandachtsgebieden:
- Object oriented analysis and design
- Control systems
- 3e jaar
Idem als bij WTB, waarbij een van de volgende onderwerpen in het project moet zitten: IOT/Hardware/User-Interaction/nieuwe concepten bedenken. Informatica is niet het juiste niveau.
Technische Bedrijfskunde (TBK)/Industrial Engineering & Management
- 3e jaar
Het project moet naast een technisch vraagstuk ook een bedrijfskundig vraagstuk bevatten. Dat kan bijvoorbeeld over haalbaarheid gaan, over efficiënte productiemethoden of over de toekomstige waarde van de technologie van het bedrijf.
Industrieel Product Ontwerpen (IPO)/ Industrial Design Engineering
- 2e jaar
Visualiseert projectdoelstellingen, optimaliseert gebruikersinteracties en ontwikkelt duurzame ontwerpen. Mogelijke aandachtsgebieden:
- User Centered Design
- Design Engineering
- Concept Design
- Circular Design
- 3e jaar
Het betreft brede projecten met een product-technisch vraagstuk waarin de aspecten Mens, Markt en Maatschappij/Milieu aanwezig zijn en die de mogelijkheid bieden om grondig onderzoek uit te kunnen voeren.
Mocht er na het doorlezen van deze informatie toch nog onduidelijkheden zijn, dan kunt u contact opnemen met de PartnerDesk.
Email: Partnerdesk.AEA@han.nl. Telefoonnummer: 06 2551 1644.