Post-hbo Kennismaken met Didactisch Coachen

Student wijst iets aan op laptop aan andere studenten
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start 9 september 2024

Hoe kunnen leerlingen en studenten hun eigen kwaliteiten en talenten vergroten? Het vraagt veel van docenten. Een belangrijke vaardigheid is het geven van feedback, dat blijkt namelijk één van de belangrijkste pijlers bij leren en motivatie.

In het kort

5Bijeenkomsten
    18Contacturen
    hboNiveau
    €700,-Kosten
    Individueel en incompanyVorm

Over Kennismaken met Didactisch coachen

Het mooie van Didactisch Coachen is dat je uitgaat van dat wat er al WEL is. Waar liggen je kwaliteiten, hoe ontwikkel je je op een manier die bij je past en waar je energie van krijgt? Dat is voor mensen een prettiger en motiverender uitgangspunt dan wanneer uitgegaan wordt van wat ze nog niet kunnen. Dat geldt voor leraren en voor leerlingen. De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op het geven van feedback op verschillende dimensies en hoe je leerbevorderende vragen stelt. Zowel op proces als op inhoud. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent.

Beeldcoaching speelt een belangrijke rol. Om gedragsverandering te realiseren bij ervaren docenten blijkt 2 á 3 jaar noodzakelijk te zijn. Je oefent coachende vaardigheden die je in kunt zetten om lerenden richting te laten geven aan hun eigen leren. We voeden coachende vaardigheden door elementen vanuit het didactisch coachen (Voerman en Faber): een langdurig traject beslaat in het eerste jaar 10 contactmomenten, van scholingsbijeenkomsten, een nulmeting met feedbackgesprek tot coaching on the job.

Zoek je maatwerk?

De cursus Kennismaken met Didactisch coachen kun je zowel individueel volgen als incompany. Ben je op zoek naar een traject om je als school of instituut te verdiepen in didactisch coachen, kijk dan vooral op de pagina van incompany variant van deze cursus.

Stel je vragen

De cursus Kennismaken met Didactisch coachen kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze cursus contact op.

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO