Cursus Lezen met de Leescyclus: Boekgesprek in Primair Onderwijs

De opleiding start19 mei 2026
In deze cursus ervaar je de kracht van de leeskring. Na een korte introductie van het didactische model De Leescyclus ga je aan de slag met het voeren van een boekgesprek over een vooraf vastgesteld jeugdboek. De leeskring bestaat uit twee verschillende werkvormen.
In het kort
Wanneer?
Dinsdag 19 mei 2026 van 15.30-19.30 uur.
De workshop gaat door bij minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers.
Je hoort uiterlijk 1 week voor aanvang of de workshop doorgaat.
Wat leer je?
Je maakt kennis met het didactische model De leescyclus. Je ervaart twee varianten van boekgesprekken en weet deze te koppelen aan acht doelen van jeugdliteratuuronderwijs. Na afloop heb je lesideeën opgedaan om de boekgesprekken in jouw onderwijspraktijk in te zetten.
Auteurs Iris Kamp en Yvette Jansen van het handboek Jeugdliteratuur en didactiek (2019) en van de kaartensets De Leescyclus (2024) geven de workshops Lezen met de Leescyclus. Beiden hebben jarenlange ervaring in het voortgezet onderwijs, als lerarenopleiders bij de HAN en als specialisten jeugdliteratuuronderwijs.
Per keer wordt gekeken wie van hen de workshop verzorgt.
Voor wie
Wil jij het leesplezier van jouw leerlingen verbeteren? Ben je werkzaam in groep 7 en/of 8 van het basisonderwijs? Dan is deze workshop waarin twee verschillende boekgesprekken centraal staan, zeker iets voor jou.
Werkt jouw school samen met de bibliotheek? Dan mag de leesconsulent samen met de leerkracht aansluiten.
Uit een uitgebreide literatuurstudie naar de invloed van gesprekken over teksten blijkt dat 98% van interventies de leesmotivatie verbeterde (Ganushchak, 2025,p3) In deze workshop ervaar je zelf de kracht van een boekgesprek en krijg je ideeën voor jouw lespraktijk.
Programma
Tijdens de workshop maak je kennis met twee varianten van boekgesprekken die je zelf gaat ervaren. Door deze ervaring wordt het gemakkelijker boekgesprekken op te zetten in je eigen onderwijspraktijk en kun je leerlingen doelgericht laten werken aan de acht doelen van jeugdliteratuuronderwijs.
Zie: De Leescyclus kaarten met activiteiten voor doelgericht jeugdliteratuuronderwijs
Opzet workshop:
- Introductie didactische model De leescyclus en plaats van het boekgesprek daarbinnen.
- Acht doelen van jeugdliteratuuronderwijs
- Boekgesprek 1: leeskring a.d.h.v. boekgesprekskaarten
- Koppelen acht doelen van jeugdliteratuur aan de boekgesprekskaarten.
Pauze
- Boekgesprek 2: leeskring fictie en non-fictie
- Koppelen acht doelen van jeugdliteratuuronderwijs aan de boekgesprekskaarten.
- Evaluatie:
> effect van boekgesprekken op leesmotivatie en literaire competentieontwikkeling
> bruikbaarheid van de twee boekgesprekken in jouw onderwijspraktijk
Voorbereiding:
Ter voorbereiding lees je een jeugdboek (b-boek). De titel wordt tijdig bekend gemaakt.
NB:
- Voorwaardelijk voor deelname aan de workshop is dat je het jeugdboek gelezen hebt
- De twee varianten van de boekgesprekken hebben betrekking op één en hetzelfde boek, zodat je het verschil kunt ervaren.
- Deze workshop is een aanvulling op (of voorproefje van) de masterclass Lezen met de Leescyclus: Masterclass lezen met de leescyclus
Nieuwsgierig?
Voor meer informatie: mail naar Educatie.Pro@han.nl
Direct contact
Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.