Cursus Didactisch Expert

Vijf vrouwen in klaslokaal luisteren naar uitleg docent bij de opleiding technische thuiszorgverpleegkundige.
Meld je aan
Enige startdatum is 5 maart 2026
Meer informatie ...
ASK HAN

De opleiding start 5 maart 2026

Wil jij als onderwijsprofessional een sleutelrol vervullen in de didactische kwaliteit van je school? Wil je lesgeven en leren naar een hoger niveau tillen, gebaseerd op evidence-informed praktijken? Dan is de opleiding Expert Didactiek echt iets voor jou.

In het kort

    Duur3 bijeenkomsten van 4 uur
    Lessen5 maart, 19 maart en 2 april 2026
    Niveau Post-hbo
    Zie ook de toelatingseisen
    ResultaatCertificaat
    Kosten€ 295,-

Voor wie is de opleiding didactisch expert?

Deze opleiding is voor: 

  • Leraren in het primair en voortgezet onderwijs met minimaal 3 jaar ervaring. 

  • Leraren die willen doorgroeien als didactisch expert, coach of curriculumontwikkelaar. 

  • Intern begeleiders en schoolleiders die het didactisch handelen binnen hun school willen versterken. 

Programma opleiding expert didactiek

Dit ga je leren

Tijdens de opleiding Didactisch Expert verdiep je je in de essentie van krachtig lesgeven. Je krijgt inzicht in hoe leren werkt en welke didactische keuzes écht effect hebben. Vanuit wetenschappelijke inzichten zoals de Cognitieve belastingstheorie, formatief handelen en de Wijze Lessen, ontwikkel je een stevige basis om je eigen lespraktijk én die van collega’s te versterken. 

Je leert: 

  • Hoe leerlingen informatie verwerken en wat dat vraagt van jouw instructie. 

  • Welke rol voorkennis, motivatie en metacognitie spelen in het leerproces. 

  • Hoe je effectieve instructiemodellen inzet, zoals Directe Instructie, Onderzoekend Leren en Het Creatieve Proces. 

  • Hoe je leeractiviteiten en feedback inzet om leren zichtbaar en betekenisvol te maken. 

  • Hoe je opbrengstgericht en onderbouwd leert analyseren en bijsturen. 

  • Wat de rol is van de didactisch expert binnen het team: inhoudelijk én coachend. 

Resultaat - Wat levert het je op?  

Na afronding van deze opleiding ben je in staat om: 

  • Doordachte en effectieve lessen te ontwerpen en verzorgen, afgestemd op het leerpotentieel van leerlingen. 

  • Je collega’s te begeleiden bij hun didactische ontwikkeling, bijvoorbeeld via collegiale consultatie, feedback en coaching. 

  • Een visie op leren en lesgeven te formuleren en te vertalen naar praktisch handelen binnen je school. 

  • Kritisch en onderbouwd te reflecteren op didactische keuzes, met gebruik van actuele inzichten uit de onderwijswetenschap. 

Je bent een sparringpartner voor je team, weet wat werkt in leren, en hebt de vaardigheden om dit ook over te dragen. 

Eigen inbreng deelnemers

De opleiding is praktijkgericht en sluit nauw aan bij de context van de deelnemers. Je brengt eigen lespraktijken, casussen en vragen in. Denk aan: 

  • Het analyseren van eigen lessen aan de hand van videobeelden. 

  • Het ontwerpen en uitvoeren van een didactisch verbetertraject binnen je school. 

  • Intervisie en kennisdeling met andere deelnemers over veelvoorkomende didactische dilemma’s. 

  • Onderzoeken en delen van good practices op basis van je eigen expertise. 

Jij bent dus niet alleen deelnemer, maar ook inhoudelijk bijdrager en medeontwikkelaar. De opleiding is zo ontworpen dat je direct een bijdrage levert aan de professionalisering binnen je eigen schoolteam. 

Praktische en theoretische vaardigheden 

Je ontwikkelt zowel theoretische verdieping als praktische tools om lesgeven en didactisch handelen te verbeteren: 

Theoretisch: 

  • Begrip van cognitieve processen zoals geheugen, transfer en metacognitie. 

  • Inzicht in onderzoek naar effectieve didactiek (o.a. Rosenshine, Hattie, Surma). 

  • Begrip van de rol van instructie, motivatie, en feedback in leerresultaten. 

  • Kennis van de achterliggende principes van instructiemodellen. 

Praktisch: 

  • Vaardig in het ontwerpen van lessen en leerlijnen met oog voor differentiatie en opbrengsten. 

  • In staat om lesobservaties te analyseren en feedback te geven aan collega’s. 

  • Toepassen van (formatieve) evaluatie-instrumenten. 

  • Werken met werkvormen die leiden tot actieve verwerking, begripsverdieping en duurzame kennisopbouw. 

  • Onderbouwd adviseren over didactiek in schoolontwikkeltrajecten. 

Verdere informatie

Stel je vragen 

Persoonlijk advies over de opleiding

Heb je vragen over deze opleiding? Of wil je meer weten over mogelijkheden om de post-hbo cursus Taalcoöordinator incompany te volgen? Neem voor vragen hierover contact op.

Bureau LLO

HAN logo op vlag. Persfoto. Huisstijl.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen.

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk