Cursus Begeleiden en Beoordelen van Onderzoek in de School

Twee studenten zitten in de mediatheek en kijken geconcentreerd naar de laptop die voor hun staat.
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie ...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start17 oktober 2024

Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). De cursus richt zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding en het daaropvolgend beoordelen van onderzoeksproducten.

In het kort

    5 dagdelenDuur
    40 uur in totaalStudiebelasting
    20 uurContacturen
    € 650Kosten
    Individueel en IncompanyVorm

Over de cursus Begeleiden en Beoordelen van onderzoek in de school

In 5 bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij zal aandacht zijn voor de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij is aandacht voor de verschillen en overeenkomsten van de onderzoekspraktijken bij verschillende opleidingsscholen en tussen lerarenopleidingen.

In de cursus wisselen theorie en werken met praktijkvoorbeelden elkaar af. We kalibreren onze oordelen over prestaties van studenten: wat kenmerkt een goed voorstel? Een goed plan? Een goed onderzoek? En wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.

De bijeenkomsten vinden plaats op de Academie Educatie van de HAN en zullen zoveel als mogelijk tot stand komen in afstemming met de cursisten. Afhankelijk van hun behoefte zullen eigen casuïstiek, theoretische verdieping en intervisie meer of minder aandacht krijgen. In voorbereiding, en volgend op de bijeenkomsten zullen lees- en verwerkingsopdrachten worden afgesproken.

Inhoud

De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:

  • Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie voor de student en welk doel heeft het onderzoek? 
  • Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen: bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
  • Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek. Wat is er nodig bij het begeleiden van fase 1, de oriëntatie?
  • Begeleiden en beoordelen van het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
  • Beoordeling van onderzoek: uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding. Beoordeling van een onderzoeksverslag a.d.h.v. het beoordelingsverslag van de HAN.
2303d32a-0ce9-11ee-ad04-02565807075b Overlegen en samenwerken

Meer informatie

Stel je vragen 

Neem contact op

De cursus Begeleiden en beoordelen van onderzoek in de school kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze cursus contact op.

Ondersteuningsteam Educatie PRO

c87c6bee-0cff-11ee-a620-02565807075b Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
8ce740c2-0cff-11ee-8dd2-02565807075b Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk