Cursus Begeleiden en Beoordelen van Onderzoek in de School

De opleiding start28 september 2023
Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). De cursus richt zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding en het daaropvolgend beoordelen van onderzoeksproducten.
In het kort
Programma
In 5 bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij besteden we aandacht aan de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij is aandacht voor de verschillen en overeenkomsten van de onderzoekspraktijken bij verschillende opleidingsscholen en tussen lerarenopleidingen.
Op basis van het kader bespreken we in bijeenkomsten ook de onderzoeksleerlijnen van HAN-AE, HAN-ALO en van de RDA en hebben we het erover hoe dat vertaald kan worden naar het begeleiden van leraren in opleiding. Hierbij schenken we aandacht aan kalibratie van oordelen over prestaties van studenten; wat kenmerkt een goed voorstel, wat een goed plan, wat een goed onderzoek en wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.
Inhoud
De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:
- Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie voor de student en welk doel heeft het onderzoek?
- Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen; bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
- Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek, wat is er nodig bij het begeleiden van fase 1, de oriëntatie?
- Begeleiden en beoordelen van het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
- Beoordeling van onderzoek; uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding. Beoordeling van een onderzoeksverslag a.d.h.v. het beoordelingsverslag van de HAN.

Meer informatie
Stel je vragen Open inschrijving/incompany
De cursus Begeleiden en beoordelen van onderzoek in de school kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze opleiding contact op met op met Jantien, Nicole of Carla.
Jantien de Jong
Programmanager Educatie PRO
Aanspreekpunt in de oriënterende fase
Nicole Ravestein
Medewerker frontoffice
Advies en inschrijvingen cursussen/post-hbo
Carla van Rijn
Hoofddocent
Advies incompany trajecten en maatwerk
Direct contact
Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.