Cursus Begeleiden en Beoordelen van Onderzoek in de School

Twee studenten zitten in de mediatheek en kijken geconcentreerd naar de laptop die voor hun staat.
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start28 september 2023

Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). De cursus richt zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding en het daaropvolgend beoordelen van onderzoeksproducten.

In het kort

    5 dagdelenDuur
    40 uur in totaalStudiebelasting
    20 uurContacturen
    € 650Kosten
    Individueel en IncompanyVorm

Programma

In 5 bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij besteden we aandacht aan de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij is aandacht voor de verschillen en overeenkomsten van de onderzoekspraktijken bij verschillende opleidingsscholen en tussen lerarenopleidingen.

Op basis van het kader bespreken we in bijeenkomsten ook de onderzoeksleerlijnen van HAN-AE, HAN-ALO en van de RDA en hebben we het erover hoe dat vertaald kan worden naar het begeleiden van leraren in opleiding. Hierbij schenken we aandacht aan kalibratie van oordelen over prestaties van studenten; wat kenmerkt een goed voorstel, wat een goed plan, wat een goed onderzoek en wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.

Inhoud

De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:

  • Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie voor de student en welk doel heeft het onderzoek? 
  • Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen; bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
  • Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek, wat is er nodig bij het begeleiden van fase 1, de oriëntatie?
  • Begeleiden en beoordelen van het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
  • Beoordeling van onderzoek; uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding. Beoordeling van een onderzoeksverslag a.d.h.v. het beoordelingsverslag van de HAN.
33937 Overlegen en samenwerken

Meer informatie

Stel je vragen Open inschrijving/incompany

De cursus Begeleiden en beoordelen van onderzoek in de school kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze opleiding contact op met op met Jantien, Nicole of Carla.

Jantien de Jong

Programmanager Educatie PRO
524168 Jantien de Jong programmamanager Educatie PRO

Aanspreekpunt in de oriënterende fase

Nicole Ravestein

Medewerker frontoffice
515127 Nicole Ravestein. Post hbo. Educatie PRO

Advies en inschrijvingen cursussen/post-hbo

Carla van Rijn

Hoofddocent
515125 Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500